Zarella pillerien lopetus ja yhdyntä
23.06.2017
Hei, olen syönyt zarella merkkisiä pillereitä, mutta ne aiheuttavat hirveitä masennusoireita ja mielialavaihteluita. Kumppanin kanssa päätimme, että siirrymme takaisin kondomin käyttöön. Kysymykseni kuuluu jos edellisestä yhdynnässä on pari päivää voinko lopettaa pillerien ottamisen niin ettei raskauden mahdollisuutta tule? Mietin vain kuinka kauan naisen elimistössä olevat siittiöt voivat vielä hedelmöittää. Yyti
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
28.06.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Soveltaisin tilanteessasi Zarellan pakkausselosteessa olevaa ohjetta, kun on unohtanut ottaa tabletin: "Jos tabletin unohtamisesta on kulunut alle 12 tuntia, Zarella-valmisteen ehkäisyvarmuus säilyy. Ota unohtunut tabletti heti kun muistat ja ota seuraava tabletti normaaliin aikaan. Jos tabletin unohtamisesta on kulunut yli 12 tuntia, Zarella-valmisteen ehkäisyvarmuus saattaa heiketä. Mitä useampi perättäinen tabletti unohtuu, sitä enemmän ehkäisyteho heikkenee. Ota viimeisin unohtunut tabletti heti kun muistat ja ota seuraavat tabletit normaaliin aikaan. Käytä lisäehkäisyä (este menetelmää) seuraavien 7 tablettipäivän ajan." Eli kun lopetat valmisteen käytön, on aina käytettävä kondomia, jotta raskauden mahdollisuus voidaan ehkäistä.
Arvioiden mukaan miehen siittiösolut voivat elää naisen elimistössä jopa muutamien päivien ajan. Raskaus alkaa, kun naisen munasolu hedelmöittyy tai hedelmöitetään miehen siittiösolulla. On vaikeaa määritellä tarkoin sitä hetkeä, jolloin mahdollinen ovulaatio tapahtuu. Erityisesti nuorella tytöllä ovulaatio voi tapahtua muulloin kuin kuukautiskierron puolivälissä. Tämän vuoksi raskauden alkaminen voi olla mahdollista missä tahansa vaiheessa kuukautiskiertoa. Munasolu pystyy hedelmöittymään noin vuorokauden ajan munarakkulasta irrotessaan. Sen sijaan miehen siittiöt pysyvät toimintakykyisenä naisen elimistössä useitakin päiviä. Kun nämä kaikki asiat otetaan huomioon, kuukautiskierrossa ei ole ”varmoja päiviä”, jolloin nainen ei voisi tulla raskaaksi ilman että käytetään jotain ehkäisyä.
Miia terveydenhoitaja, seksuaalineuvoja - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.