Kär
14.01.2022
Hej! Jag är kär i en kille vi bor inte på samma ställe men skall snart flytta 30 min från honom. Kan man fråga honom om han vill träffas? Vad skall man göra isf med en person man inte känner och inget som är en "dejt" ifall han inte gillar mig? Hur ska ja kunna vara mig själv känns jättesvårt. Jag vet inte ens om ja skulle klara av att ha sex med honom för att jäg är såå närvös. Hur kan man få et bra första sex med en person man är "rädd för" såå läskigt. Hur pratar man dirty i sängen är det värt et försök? Hur ska jag kunna få reda på om han har känslor för mig på ett "sneaky" sätt så vår bekantskap inte tar slut blir steel.
Kär
246399748 2695126664121826 7117926327733149219 n

Utvecklingspsykologistuderande Jenna Vastaa
14.01.2022
Hej!
Vad kul att du hittat någon du gillar, och att du dessutom snart bor närmare honom! Jag tycker absolut att du kan fråga honom ifall han skulle vilja träffa dig. Ni kunde ju till exempel träffas på en kaffe och lära känna varandra lite bättre. Att ses över en kopp kaffe (eller annan valfri dryck) är ett väldigt neutralt sätt att träffas, och det behöver inte definieras som en dejt. Det kan kännas otroligt nervöst att träffas någon man gillar för första gången, och det kan kännas som att man inte vet hur man skall bete sig. Försök att inte oroa dig, och slappna av så mycket som möjligt, då kommer du nog att kunna vara dig själv. Ifall ni redan pratat ett tag innan ni träffas, så borde det gå fort att bara diskutera naturligt. Det är dock viktigt att komma ihåg att det är okej ifall det blir stelt, det är väldigt normalt, speciellt i början. Även om det skulle kännas riktigt stelt första gången ni träffas, så betyder det ju inte att ni inte kan träffas fler gånger. Desto fler gånger ni ses, desto bättre kommer det att kännas (ifall ni båda vill träffas fler gånger).
Det är också vanligt att vara nervös inför sex, speciellt om det är första gången eller med en ny person. När det kommer till sex, så är det viktigt att man känner sig så bekväm som möjligt. Sex ska vara roligt och spännande, men de ska inte vara läskigt. Desto bättre du känner en person, desto bekvämare kommer tanken av sex kännas. Det är också viktigt att kunna prata om sex med den man vill ha sex med, för att komma fram till vad ni vill, och eventuellt vad ni gillar. Dirty talk är självklart värt ett försök om det är något du tror du skulle vilja prova, men jag tror det också kan komma rätt naturligt under sexet.
Det finns inte riktigt något säkert sätt att veta om någon har känslor för en, utan att fråga rakt ut. Men du kan ju försöka se hur han beter sig mot dig när ni träffas. Behandlar han dig mer som en vän, eller försöker han t.ex. komma nära dig? Men det kan vara supersvårt att tolka sådant, eftersom alla är olika och visar sina känslor på olika sätt.
Lycka till!