Olenko liian nuori seurusteluun?
10.06.2017
Minulla on ollut säätöä vuotta vanhemman pojan kanssa, itse olen 14 ja syyskuulla täytän 15 ja ihastukseni on 16.
Olenko liian nuori seurustelemaan, koska vanhempien mielestä olen.
Äiti sanoo että aloitti seurustelun täysikäisenä ja hän vielä leikki minun ikäisenään nukeilla.
Itse olen omasta mielestä kypsä tai olen valmis seurusteluun.
Tai että jossain sanotaan että kaikki kasvaa eri ikäisenä.
Mitä minun tulisi tehdä? Tyttö02
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
19.06.2017
Moikka!
Kiitos kysymyksestäsi! Onpa ihanaa, että sinulla on jotakin säpinää elämässäsi ja olosi on varmasti hyvä ihastuksesi takia.
Olet oikeassa siinä, että ihmiset ovat omia yksilöitään ja siksi myös kasvavat sekä kehittyvät eri-ikäisinä. Myös kulttuuri ja yhteiskunta vaikuttaa siihen, mihin aikaan alkaa miettiä seurustelua tai mikä katsotaan sopivaksi iäksi aloittaa seurustelu. Suomessa ei ole mitään laillista estettä seurustelun aloittamiseen sinun ikäisenäsi. Ainoa asia, mitä laki rajoittaa on seksuaaliset suhteet, joissa suojaikäraja on 16 vuotta ja 18 vuotta, jos vanhempi osapuoli on huoltajaan verrattavassa asemassa nuorempaan osapuoleen nähden.
Vanhemman tehtävä on suojella omaa lastaan ja siksi varmasti äitisi toivoisi sinun vielä odottavan seurustelun aloittamista, ettet astu liian nopeasti aikuisten maailmaan tai millään tavalla satuta itseäsi. Jos hän tosiaan on leikkinyt sinun ikäisenäsi vielä nukeilla, voi hänelle olla myös vaikeaa ymmärtää, että sinä et ole samanlainen. Minkä ikäisenä hänen mielestään on sopivaa aloittaa seurustelu?
Ehkäpä teille tekisi hyvää keskustella siitä, mitä seurustelu kummankin mielestä pitää sisällään. Onko se esimerkiksi vain seksiä vai onko mukana kumppanuutta, ystävyyttä tai lämmintä läheisyyttä? Osoita keskustelun aikana vastuullisuutesi ja käyttäydy koko ajan asiallisesti. Näin saa enemmän irti koko tilanteesta ja samalla äitisi toivottavasti huomaa kypsyytesi. Mahdollisuuksien mukaan voisi myös ihastuksesi tulla keskustelemaan äitisi kanssa. Tai tavatkaa vaikka joissain rennoissa merkeissä, kuten rannalla tai jätskillä, jolloin ei tarvitse olla niin virallisesti. Näin äitisi voi huomata, miten mukavan pojan kanssa voisit ruveta seurustelemaan. Olisipa mukavaa, jos pääsisitte äitisi (ja tämän pojan) kanssa kompromissiin. Ja halutessasi voit pyytää tämän pojan huoltajan yhtymään keskusteluun ja kertomaan oman näkökulmansa.
Voisiko joku perhetuttu tai sukulainen toimia sinulle puhemiehenä, eli puhua puolestasi? Paremman, ja kypsemmän, vaikutelman annat itsestäsi, jos sinä puhut, mutta toki voit aina ottaa jonkun toisenkin aikuisen vielä neuvottelemaan tilanteesta sinun ja äitisi kanssa. Aina kannattaa jutella jonkun kanssa huolistaan ja ihan hyvin voit kertoa tilanteestasi jollekin tutulle aikuiselle, eiköhän moni voi tunnistaa itsensä sinun paikaltasi. Seurustelusta noin yleisesti voit lukea lisää Nuortenelämän sivuilta.
Toivottavasti asiat ratkeavat parhain päin ja niin sinä kuin äitisi voitte elää sovussa tämän asian kanssa. Ihanaa kesää sekä sinulle, että tälle pojalle!
Aurinkoisin terveisin, Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.