Eka kerta
28.02.2016
Moikka!
Sivuillanne lukee, että seksiä ei voi harrastaa, jos esimerkiksi rinnat eivät ole kehittyneet kunnolla. Enkö siis saa harrastaa seksiä, jos omistan tällä hetkellä A-kupin rinnat? minävain

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
07.03.2016
Heippa.
Hyvä että kysyit jos asia vaikuttaa sivuillamme epäselvältä. Sivullamme "Milloin olen valmis seksiin" lukee näin:
"Sukukypsyys tarkoittaa sitä, että fyysisesti katsottuna molemmat osapuolet ovat tarpeeksi kehittyneitä seksiin. Tytöillä tämä tarkoittaa sitä, että murrosikä on edennyt niin pitkälle, että kaikki ”osat” ovat tarpeeksi kehittyneitä. Se ei tarkoita vain sitä, että rintasi ovat kehittyneet ja kuukautisesi ovat alkaneet, sillä myös emättimesi seinämien ja limakalvojesi tulee olla tarpeeksi paksut selvitäkseen yhdynnästä."
Tämä siis tarkoittaa sitä että jotta olisi valmis harrastamaan seksiä sinun tulisi olla fyysisesti valmis siihen. Mutta koska kaikki ihmiset kehittyvät eri tavalla, ja "lopputulos" voi vaihdella kovasti, sehän ei tarkoita sitä että jos olisi pienet rinnat niin ei saisi harrastaa seksiä. Sillä monen naisen rinnat eivät kasva kovin isoiksi - osalla naisista tulee aina olemaan A-kupin rinnat, ja silti saa harrastaa seksiä. Fyysisesti tarpeeksi kehittynyt tarkoittaa siis että osat ovat tarpeeksi kehittyneitä katsottuna sinun henkilökohtaista kehitystä.
Sinun ikää huomioonottaen niin sinä olet todennäköisesti fyysisesti tarpeeksi kehittynyt harrastamaan seksiä, mutta kehityksesi saattaa toisaalta jatkua vielä useamman vuoden joten rintasi esim. eivät välttämättä ole vielä kasvaneet valmiiksi. Tärkeintä kuitenkin on että itse koet olevasi fyysisesti ja psyykkisesti valmis harrastamaan seksiä. Seksin pitäisi olla hauskaa, jännittävää, ihanaa - mutta mikäli ei koe vielä olevansa valmis se voi olla aivan päinvastaista. Joten odota kunnes olet täysin varma ja sinulla on kumppani johon luotat - se takaa paremman lupputuloksen.
Terveisin
Tessi