Hyväilyt ekalla kerralla
27.10.2022
Miten nuori, jolla ei ole vielä kokemusta seksistä, voi hyväillä ja kosketella tyttöä? Kun riisuudutaan ekan kerran ja aletaan kosketella, pitäisikö siinä vaan tosi varovasti kosketella tytön kehoa? Onko poika jotenkin liian innokas, jos edes koskettaa rintoja ja takapuolta? Saako esim. koskea kielellä nännejä ja vaikka imeä niitä? Tehdäänkö niin vasta myöhemmin? Entä pyllyyn kohdistuvat hyväilyt?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
28.10.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
On hyvä että pohdit kirjoittamiasi asioita. Se kertoo, että kunnioitat toisen kehoa, sen rajoja sekä ymmärrät seksuaalisiin kontakteihin liittyvän vastuun.
On ymmärrettävää, että ensimmäinen kerta, (oli kyseessä sitten ensimmäinen kerta autolla ajoa tai toisen suuteleminen), jännittää. On täysin normaalia kokea itsensä kömpelöksi ja epävarmaksi sellaisissa tilanteissa. Ensimmäinen kerta ei muutoinkaan lopu siihen, kun koskettaa ekan kerran toista ihmistä. Uusi ihminen tuo mukanaan aina uudet ensimmäiset kerrat! Muutoinkin olisi hyvä kohdata samakin ihminen joka päivä kuin hän olisi uusi (vaikka hänen kanssaan olisi ollut jo vuosikaudet); silloin emme ota toista ihmistä itsestäänselvyytenä.
Usein jännitys kuvaamissasi tilanteissa on molemminpuoleista; toista osapuolta voi jännittää yhtä lailla. Toinen osapuoli saattaa pohtia samoja kysymyksiä eli sitä, kuinka hän saa ja voi sinua koskea. Mieti kuinka sinä voisit rentouttaa toista. Ehkä uskallat itse sanoa, että pidät siitä kun hän halaa sinua tai kuinka hän silittää hiuksiasi? Kehuvat ja kannustavat sanat saavat yleensä ihmiset rentoutumaan, koska silloin he tietävät, että he eivät tee ainakaan väärin. Ihmiset, mikäli he ovat rentoutuneet, osoittavat usein myös kehonkielellään tai muulla tavoin, mikäli he pitävät siitä kuinka heitä kosketetaan.
Jännitys yleensä hälvenee muutoinkin läsnäolemalla ja avoimella keskustelulla. Mitä väärää on kysyä toiselta mistä hän tykkää tai millaista kosketusta hän toivoisi? Voi myös olla, että toinen osapuoli ei tiedä. Silloin voitte yhdessä kokeilla erilaisia kosketuksia. Tärkeintä on, että kaikki tapahtuu yhteisymmärryksessä ja molemmilla on olo, että mikäli kosketus ei tunnukaan hyvältä, se lopetetaan.
Eroottista lähellä olemista täytyy opetella ja harjoitella. Kenenkään ei tarvitse olla maestro heti! Muutoinkin jokaisen ihmisen kanssa, vaikka olisi kuinka koskenut toista ihmistä ennen, tulee opetella uusi kehonkieli aina uudestaan, mikäli esim. seurustelukumppani vaihtuu. Täten joskus meidän täytyy opetella pois jo oppimistamme asioista ja omaksua uusia tapoja olla lähellä. Me ihmiset olemme keskenämme niin erilaisia, joten joku saattaa pitää siitä, että nännejä kosketaan kielellä, kuten sanoit. Joku taas ei pidä lainkaan rintojen hyväilystä. Tällaiset asiat opit parhaiten häneltä, jota haluat ja saat koskea.
Tärkeintä ei ole se, että osaat koskea toista välittömästi ja heti ensi hetkestä lähtien oikein. Tärkeinä on olla läsnä, olla huomaavainen, kuunteleva sekä kunnioittava. Niillä taidoilla pärjäät tässäkin asiassa varmasti pitkälle! Varminta on kuitenkin AINA edetä varovasti ja hyvin hitaasti ja muista: toisen keho, toisen ehdot!
Hyvää viikonloppua,
Terkuin Stinke