Kehuva kommentti pyllystä
05.01.2023
Moimoi! Haluaisin sanoa omalle tyttöystävälleni, että hänellä on herkullisen hyvännäköinen pylly. Onko ok sanoa näin? Tiedän, että se ei ole ainakaan rumasti sanottu, mutta onko se muuten ok?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
09.01.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kiva, että haluat ilahduttaa tyttöystävääsi, mutta punnitset sanojasi. Onkin totta, että ulkonäköä kommentoivat kommentit voivat helposti a) mennä väärään osoitteeseen eli väärällä hetkellä väärälle ihmisille siten, että kaikille tulee epämukava olo tai b) kivoiksi tarkoitetut kommentit eivät oikeasti ilahduta. Nykyisin olemmekin yhteiskunnassamme heränneet kehorauhaan, johon kaikilla on oikeus. On otettava huomioon (kuten sinäkin nyt pohdit sanojesi soveliaisuutta), että myös myönteinen palaute ulkonäöstä voi vaikuttaa kehonkuvaan, jopa negatiivisesti. Olemmekin heränneet laajemmassa keskustelussa siihen, että on meidän kaikkien yhteisellä vastuulla edistää ympäristöä, jossa meidän kaikkien myönteiset kehonkuvamme saisivat voimistua.
Kuinka me sitten voimme toimia niin, että edistäisimme positiivisen kehonkuvan muodostumista? Yksi tärkeä huomio on siirtää keskustelu tai puheenaiheet ulkonäön sijaan muihin olemuspuoliin; voimme kehua toisissamme esimerkiksi luonteenpiirrettä tai sitä, kuinka hienosti joku on hoitanut esimerkiksi jonkin tilanteen.
Kuitenkin toit tekstissäsi esiin, että kyse on jo tyttöystävästäsi. Oletan siis, että henkinen yhteytenne on vahva ja tyttöystäväsi tietää jo valmiiksi, että sinä arvostat häntä. En tunne millainen persoona tyttöystäväsi on, mutta useasti parisuhteessa sekä naiset että miehet mielellään kuulevat kehuja omalta rakkaaltaan. Kehujen avulla parisuhteessa toinen voi kokea olonsa hyväksytyksi ja hyväksi. On kuitenkin tärkeää, että kommentointisi ei perustu aina pelkästään ulkomuotoon, vaan huomaat kehua myös kumppanisi ainutlaatuisia henkisiä ominaisuuksiaan tai kykyjään. Helposti saattaa muutoin tulla sellainen olo, että toinen on toisen kanssa ainoastaan ulkonäön vuoksi. Ulkonäön kommentoiminen voi olla vaarallista siksikin, että toiselle saattaa alitajuisesti tulla sellainen olo, että hän kelpaa sinulle silloin, kun hän on esimerkiksi tietyssä painossa ja siksi pylly näyttää sinusta hyvältä.
Sinä itse tunnet tyttöystäväsi ja suhteenne. Voit jo etukäteen pohtia kuinka tyttöystäväsi reagoisi yllättäviin kehuihisi? Voit myös kysyä suoraan häneltä kuinka hän suhtautuisi, jos kehuisit häntä? Pitäisikö hän siitä? Voit sanoa olevasi epävarma siksi, että nyt puhutaan paljon siitä että ulkonäköä ei tulisi kommentoida. Uskon, että tyttöystäväsi ajattelee että olet ajattelevainen! Mikäli hän sanoo pitävänsä kohteliaisuuksista, jotka tulevat sinulta, voit hyvillä mielin kohdentaa kommentointisi häneen. Älä kuitenkaan keksimällä keksi kohteliaisuuksia, vaan pitäydy totuudessa. Tällä tarkoitan esimerkiksi sitä, että mikäli hänellä olisi huono iho, älä kehu häntä hyvästä ihosta.
Lähtökohtaisesti uskon, että parisuhteessa kuultavat kehut vahvistavat sidettä ja suhdetta. Parisuhteessa, pitkässäkin sellaisessa, on tärkeää saada tuntea ja kokea olevansa rakastettu ja haluttu.
Terv. Stinke