liukkarit ja anaaliseksi
17.12.2017
Heippa. Onko emätinyhdynnässä aina syytä käyttää liukuvoidetta? Ja toivoisin, että kertoisitte suoraan millainen liukuvoide on parasta anaaliyhdynnässä. Jotain liukkariahan siinä on käytettävä. Voiko anaaliyhdynnässä peniksen työntää kokonaan pyllyyn? Minulla on 13 senttinen penis. Olen lukenut jostakin, että ainoastaan terskan pituudelta on hyvä työntyä sisään. Sen tiedän, että anaaliseksissä on oltava erittäin hellä ja varovainen. Haluaisin sitä kuitenkin kovasti, mutta nämä pari asiaa askarruttavat.

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
02.01.2018
Hei,
Yhdynnässä emättimeen ei ole välttämätöntä käyttää liukasteita, ellei siihen ole jostain syystä tarve. Esimerkiksi jos naisen emättimen limakalvot ovat jostain syystä herkät tai kovin kuivat. Emätin ei välttämättä kostu riittävästi yhdyntää varten, taikka esim jännityskin voi sen tehdä. Liukasteen käyttö pitää melkein katsoa tilanteen mukaan. Kaupoista saa useitakin erilaisia merkkejä, eikä voi sanoa suoraan oikeastaan mikä on paras. Yksi sopii yhdelle, toinen toiselle.
Pääasiassa ne ovat hyvin samankaltaisia, toisissa on myös makua.
Varmaan helpoiten kaupan hyllystä löytyy "Glid" -merkkinen liukaste.
Paketin kyljestä kannattaa tarkistaa että sopii kondomin kanssa.
Yleensä sopivat, mutta mikäli haluaa käyttää liukasteena esim ihoöljyjä vaikkapa Ceridal, ne eivät sovi kondomin kanssa käytettäväksi. Kondomin materiaali saattaa kärsiä.
Anaaliseksissä on aina käytettävä liukastetta, ja kuten tiesitkin jo niin on myös oktava erittäin varovainen kun työntää penistä, tai mitä tahansa sisään. Peräaukolla ja heti sen sisäpuolella on sulkijalihakset, jotka vaurioituvat helposti. Hidas sisääntulo ja rentoutuminen, hyvä esileikki ja paljon liukastetta auttaa. Peniksen voi kyllä työntää kokonaankin sisään, mikäli se kumppnille on ok.
terkuin Kristiina
seksuaalineuvoja, uroterapeutti, kätilö