nautinnon kesto
20.11.2017
Eikö seksin harrastamiseen liity sellainen ristiriita, että mitä paremmalta esim. yhdyntä tai suuseksi tuntuu, sen vähemmän aikaa se kestää, ennen kuin laukeaa. Tarkoitan siis, että nautinto kasvaa yli "sietokyvyn". Orgasmi tuntuu tietysti kaikkein parhaimmalta, mutta hyvä seksi on nautinnollista ennen sitäkin.

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
01.12.2017
Hei,
Aivan oikeassa olet. Näin se yleensä toimii. Jos yhdyntä tuntuu hyvältä, sitä nopeammin laukeaminen tapahtuu. Varsinkin nuorilla miehillä tämä voi tuntua kurjalta sillä toisaalta haluaisi pitkittää nautintoa, ja myös antaa kumppanille mahdollisuuden "ehtiä mukaan", mutta toisaalta aina ei pysty pidättämään. Yleensä tämä kuitenkin helpottuu jonkun verran iän myötä, joten aikuisena se saattaa olla helpompaa koska tuntee oman kehonsa (ja kumppaninsa?) paremmin.
Ja tärkeä asia muistaa on se että normi yhdyntä ei kestä kovin kauan, varsinkin verrattuna pornoelokuviin. Jos elokuvia katsoo saa helposti kuvan että yhdynnän pitäisi kestää ainakin 20 min, kun todellisuudessa se on lähemmäs 1/4 siitä, eli noin 5 min. (poislukien esileikin)
Eli ei kannata ottaa stressiä. Pääasia on ettei lumppanisi jää kokonaan ilman tyydytystä vaikka itse laukeaisit nopeasti. Jos siis tiedät että et pysty kovin kauan odottamaan häntä, niin keskity häneen esileikin aikana, ja tarvittaessa oman orgasmisi jälkeen.
Onnea matkaan!
Haleja
Tessi