nautinto ja orgasmin ajoitus
11.11.2017
Moi. Mistä tietää nauttiiko kumppani seksistä, jos ei tämä kerro sitä suoraan? Onko olemassa jotain "merkkejä" josta sen voisi päätellä, esim. kostuminen, vartalon liikkeet ja huokailu. Voiko yhdyntää jatkaa naisen orgasmin jälkeen? Jos siis nainen laukeaa ennen miestä. Ihannetilanne on kai, että molemmilta tulee yhtä aikaa. Onko se harvinaista? Jos mies laukeaa ensin, eikö silloin nainen jää ilman orgasmia? Tunteeko nainen pimpissään siemensyöksyn tulon?

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
23.11.2017
Heippa,
Anteeksi että olet joutunut odottamaan vastausta niin kauan. Asiantuntija jolle lähetin kysymyksesi on sairaslomalla, joten vastaanpa sitten itse.
Ihannetilanne on se että molemmat pystyisivät kertomaan rehellisesti ja avoimesti mistä tykkää ja mistä ei. Yleensä kumppanin nautinnon voi päätellä juuri niistä merkeistä joita mainitset, siis kostuminen, huokailu, hengitystapa jne. Mutta kumppani voi nauttia seksistä vaikka näitä ei esiinny, ja päinvastoin. Joten paras tapa selvittää onko kumppani tyytyväinen vai ei on kysyä suoraan.
Se, voiko yhdyntää jatkaa vielä naisen orgasmin jälkeen on hyvin yksilöllistä, jotkut naiset pystyvät jatkamaan, kun taas toiset ei. Fyysisesti se on tietenkin mahdollista jatkaa, mutta toisilla koko alapää herkistyy orgasmin jälkeen niin että yhdyntä sattuu tai tuntuu epämukavalta. Koska tämä on niin yksilöllistä niin sinun kannattaa oikeastaan ottaa selvää miten tämä toimii juuri sinun naisesi kohdalla.
Ei se kovin epätavallista ole että molemmat laukeavat samaan aikaan. Joskus se tulee aivan luonnollisesti, kun taas joskus se saattaa vaatia vähän työtä. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole.
Jios mies laukeaa ensin hän pystyy harvemmin jatkamaan yhdyntää sen jälkeen, jolloin naisen tyydyttäminen tapahtuu usein käsillä tai suulla. Ei se koko maailmaa kaada vaikka mies laukeaa ensin - kunhan hän hoitaa tämän jälkeen myös kumppaninsa (jos tämä haluaa jatkaa.)
Yleensä nainen tuntee miehen orgasmin, ja mikäli käyttää muuta ehkäisyä kuin kondomia hän voi tuntea myös siemensyöksyn.
Haleja
Tessi