Peniksen pituus ja peniksen ja kivesten oikeaoppinen mittaaminenn
18.10.2022
Hei! olen 22-vuotias kuinka penis ja kivekset mitataan oikeaoppisesti ja onko penikseni normaalin kokoinen se on 1cm pitkä 22-vuotias
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
20.10.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Sinua askarruttaa peniksesi koko ja halusit tietää onko se normaali, mikäli sillä on pituutta yksi senttimetri. Oletan, että kyseessä on pila meille nuorisotiedottajille sillä mikäli peniksesi mitta yhä 22-vuotiaana olisi yhden senttimertin, niin tietäisit kyllä että peniksesi ei ole kasvanut normaalisti. Urologien mukaan penis on normaali, mikäli lepotilassa mitattuna mitta on ainakin neljä senttimetriä. Näin ollen mikäli aikuisella miehellä on senttimetrin pituinen penis, on kyseessä mikrofallos, josta on hyvä käydä erikoislääkärin vastaanotolla.
Huolimatta siitä pilailetko vai et, vastaan kuitenkin kysymykseesi peniksen oikeaoppisesta mittaamisesta sillä useat nuoret pojat sekä miehet pohtivat paljon peniksensä kokoa, sen riittävyyttä sekä mittaamistapoja.
Peniksen mittaamiseen tarvitset joko mittanauhan tai viivottimen, joka asetetaan mahdollisimman lähelle häpyluuta eli kovaa luuosaa. Alueella olevaa rasvaa tulee mitattaessa painaa sisään. Mitta viedään aivan terskan päähän saakka ja näin saat peniksesi mitat.
En näe mitään syytä, miksi sinun tarvitsisi mitata kivestesi pituus. Kivesten kasvu alkaa ennen peniksen kasvua. Kivekset alkavat kasvaa myös ennen murrosiän näkyviä merkkejä, kuten pituuskasvua tai karvoistuksen lisääntymistä. Näitä asioita myös seurataan kouluterveydenhuollossa. Useimmiten kouluterveydenhuollossa pistetäänkin merkille, mikäli esimerkiksi kivesten kasvua olisi syytä tarkkailla.
Mikäli tästä huolimatta epäilet, että kivekset eivät ole kasvaneet normaalisti, suosittelen sinua kääntymään terveydenhuollonammattilaisten puoleen.
Lopuksi haluan muistuttaa, että peniksiä ja kiveksiä on yhtä paljon eri näköisiä ja kokoisia kuin on niiden kantajiakin. Ei kannata verrata itseään tai omia mittojaan muiden mittoihin! Niillä on merkitystä oikeastaan vain lääkäreille, jotta he voivat varmistua että kaikki on terveydellisellä puolella hyvin. Useasti miehet kokevat epävarmuutta omista mitoistaan tai siitä, onko heidän peniksensä riittävän suuri. Useimmiten ongelma on eniten korvien välissä ja itse peniksessä ei ole mitään vikaa; läheisyys tai nautinto ei ole riippuvainen peniksen koosta.
:) Terkuin Stinke