Seksisanasto liian karkeaa
31.10.2022
En tiedä olenko ihan erikoinen, mutta minun on vaikea tietää mitä sanoja olisi hyvä käyttää, kun aletaan puhua seksistä ja esim. sukuelimistä. Mielestäni monet sanat joita ihmiset käyttävät ovat rumia ja karkeita, enkä halua niitä käyttää. Seksihän on kaunis asia, johon eivät kuulu mitkään alatyyliset sanat. En myöskään kiroile. Minusta vaan tuntuu, että minua pidetään omituisena, kun olen tällainen. Ymmärtävätkö pojat, jos sanon pojan sukuelintä pippeliksi? Annanko itsestäni lapsellisen vaikutelman? Ei olisi mukava, jos minulle alettaisiin nauraa. Olisi hyvä saada tähän asiantuntijan näkemys.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
02.11.2022
Hei ja kiitos kysyyksestäsi!
Suomenkielessä on runsaasti erilaisia sanoja sekä miehen, - että naisen sukupuolielimille. Usein se, mitä sanaa kulloinkin käytetään, riippuu tilanteesta. Seksistä puhuttaessa usein käytetään sellaisia sanoja, joiden oletetaan sopivan tilanteeseen jossa niistä puhutaan. Esimerkiksi lääkäri pyrkii käyttämään aina mahdollisimman korrekteja eli asiallisia sanoja, niin kutsuttuja lääketieteellisiä termejä. Tällaisia sanoja ovat mm. emätin, vagina ja vulva (naisen elimille) tai esimerkiksi penis ja siitin (miehen elimille). Nämä saattavat kuitenkin tuntua hivenen kliinisiltä tavallisessa puheessa. Pippeliä puolestaan käytetään yleensä kuvaamaan pojan sukupuolielintä, ei enää miehen.
Ymmärrän kuitenkin, että yleisesti puhekielessä käytetty ja kuultu seksisanasto voi tuntua sinusta karkealta. Muistathan, että voit kutsua sukupuolielimiä juuri sillä ilmaisulla kuin sinun suuhusi parhaiten sopii. Sinun ei tarvitse käyttää karkeaa ja suuhusi sopimatonta kieltä vain siksi, että muut niin tekisivät. Ethän sinä myöskään kiroile, vaikka monet muut niin tekevät.
En tiedä millaisissa yhteyksissä tai kenen kanssa yleensä seksistä keskustelet, mutta yksi tapa tuoda keskusteluun sukupuolielimet, on puhua kiertoilmauksin esimerkiksi jalkovälistä. Alapää on myös yksi neutraali ilmaisutapa.
Mikäli seksuaalisessa suhteessa haluat keskustella sukupuolielimistä, voitte yhdessä kumppanisi kanssa valita sanat, jotka teistä kummastakin tuntuu hyviltä valinnoilta. Seksistä puhuttaessa seksi sanana on hyvä yleisnimitys. Seksiä harrastettaessa tai sukupuolielimistä siinä yhteydessä puhuttaessa on hyvä puhua spesifisti oikeilla nimillä, jotta kummatkin tietävät mistä on kyse; jalkoväli ei esimerkiksi kerro puhutaanko kiveksistä vai peniksestä. Tällaiset keskustelut yleensä kuuluvat kuitenkin intiimiin kanssakäymiseen, jolloin intiimissä suhteessa näistä asioista on toivottavasti sinulle luonnollisempi puhua eikä sinun tarvitse pelätä joutuvasi naurunalaiseksi.
Minusta siinä ei ole mitään omituista, että haluaa käyttää mahdollisimman kaunista ja kaikkia kunnioittavaa kieltä, päinvastoin! :)
Terkuin Stinke