Suuseksi
11.10.2022
Onko mielestänne ok, että 14vuotiaat harrastaisivat suuseksiä? Emme kai ole liian nuoria? Ei ole ollut seksikumppaneita aiemmin. Minusta olisi kiva nuolla poikaystävän pippeliä, koska hän haluaa sitä kovasti. Olisi jännä kokea, millaista on saada spermat suuhun. Poikaystävä hyväilisi sitten minun pimppiä kielellään.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
14.10.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kysyit onko mielestämme ok, että 14-vuotiaat harrastavat seksiä? Pohdit itse, oletteko sellaiseen liian nuoria.
Periaatteessa lain mukaan on ok, että keskenään tasavertaisessa suhteessa olevat ihmiset voivat harrastaa seksiä, vaikka he olisivatkin alle suojaikärajan. Suojaikäraja on Suomessa 16-vuotta.
Tasavertainen suhde tarkoittaa tässä tapauksessa mm. sitä, että seksiä harjoittavat ihmiset ovat keskenään samalla tasolla kehitykseltään sekä iältään. Tasavertaisuus sisältää myös sen, että kummallakin osapuolella on oikeus kieltäytyä ilman pelkoa väkivallasta. On myös ensisijaisen tärkeää, että kumpikaan tasavertaisessa suhteessa elävä ei painosta tai pakota toista harrastamaan seksiä. Mikäli tällaisia asioita suhteessa ilmenee, suhde ei ole tasavertainen. Myöskään aikuinen ei missään nimessä saa harjoittaa kuvaamasi kaltaista toimintaa alle 16-vuotiaan kanssa!
Pelkästään ikänne puolesta voitte siis sinänsä tutustua toistenne anatomiaan, mikäli olette molemmat 14-vuotiaita sekä kehitys on iänmukaista.
Mitään yksiselitteistä kyllä tai ei- vastausta en kuitenkaan voi antaa siihen, voitteko harrastaa oraali,- eli suuseksiä. 14-vuotias on yhä alle suojaikärajan. Tässä ikävaiheessa eroavaisuudet yksilöiden kehityksessä voivat olla hyvinkin suuria. Siinä missä toinen 14-vuotias voi kokea olevansa jo hyvinkin valmis kokeilemaan mainitsemiasi asioita, toinen 14-vuotias voi olla hyvinkin kypsymätön vielä sen kaltaisiin asioihin.
On ymmärrettävää, että murrosiässä ja toisesta ihmisestä kovasti tykätessä voi olla halu ottaa isojakin askeleita seksiasioissa. Suosittelen kuitenkin ottamaan mieluummin rauhallisesti kuin kiirehtimään. Suojaikärajat on säädetty lakiin syystä ja vaikka kyseisessä asiassa ei sinänsä rikosta tapahtuisikaan, on suojaikärajan tarkoitus suojella kuitenkin lasten,- ja nuorten kehitystä.
Kehottaisin teitä tutustumaan toisiinne aivan rauhassa ja kiireettä. Tiedätkö mitä poikaystäväsi pelkää? Entä tietääkö hän mikä on sinun lämpimin muistosi? Älä ota paineita siitä mikä poikaystäväsi haluaa. Keskity siihen mitä itse ajattelet asioista. Sinulla ja teillä on kyllä aikaa tutustua seksuaalisiin asioihin myöhemminkin.