Suuseksiä kolmestaan
07.10.2022
Minulla saattaa olla mahdollisuus olla kahden tytön kanssa seksikontaktissa yhtä aikaa. Odotan sitä valtavasti. Haluaisin, että toinen tyttö istuisi kasvoillani, ja nuolisin hänen pillua samaan aikaan kun toinen tytöistä antaisi minulle suuseksiä. Eihän em. ole seksitautien tarttumisen suhteen mitään pelättävää? Olen aikaisemmin ollut toisen tytön kanssa seksikontaktissa. Suuseksissä ei ole käytetty mitään suojaa, yhdynnässä on ollut kondomi.
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
10.10.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Kerroit, että mahdollisesti tulet harrastamaan tulevaisuudessa kahden naisen kanssa seksiä ja pohdit seksin välityksellä tarttuvien tautien mahdollisuutta. Kerroit myös edellisestä seksikontakistasi, jossa suuseksissä suojaa ei ole ollut, mutta yhdynnässä olette käyttäneet kondomia.
Ymmärrän, että saatat odottaa kovasti, että mielikuvasi kävisivät toteen. Muistathan kuitenkin varmistua kaikkien suostumuksesta itse tilanteessa. On 100 prosenttisen tärkeää varmistua kaikkien halukkuudesta kyseisen kaltaiseen toimintaan. Mikäli kaikki ovat mukana omasta halustaan, en näe estettä miksi ette voisi tällaista seksiä harjoittaa.
Seksitaudeilta on aina tärkeää suojautua, sillä seksitauteja et voi päätellä kasvoista tai edes siitä, että tunnet toisen ihmisen todella hyvin. Vasta testitulosten perusteella voidaan varmistua, että ihminen ei ole seksitaudin kantaja.
Kondomi oikein käytettynä suojaa melko hyvin seksitaudeilta. Pohdit voivatko seksitaudit tarttua suuseksissä? Vastaus on kyllä. Esimerkiksi herpes, kondylooma, kuppa ja klamydia voivat tarttua sukuelimistä suuhun sekä suusta sukuelimiin. Hiv-tartunnasta puhuttaessa osapuolella, joka saa suuhun eritteitä (esiliukaste, emätinerite, siemenneste), on pieni tartunnan riski. Riski on kuitenkin paljon pienempi kuin yhdynnöissä emättimeen tai anaaliin.
Suuseksissä tartunnoilta voi suojautua käyttämällä miehellä kondomia normaalisti peniksen suojana. Peräaukkoa tai emätintä suulla hyväillessä on hyvä käyttää erillistä suuseksisuojaa tai halkaistua kondomia.
Sekä yhdynnässä sekä suuseksissä voi kondomin sekä suuseksisuojan käyttämisestä huolimatta tarttua herpes tai kondylooma. Ne voivat tarttua limakalvojen lisäksi iho-alueelta, jota kondomi tai suojat eivät peitä.
Mikäli sinua mietityttää oma seksuaaliterveytesi, voit hakeutua sukupuolitautitesteihin joko terveyskeskukseen tai sukupuolitautien poliklinikalle. Niissä testit ovat ilmaisia. Myös yksityiset terveyspalvelut ottavat testejä, mutta nämä ovat omakustanteisia eli sinun täytyy itse maksaa testit. Kotona voi testata osan seksitaudeista. Testejä kotona otettaviin testeihin voit ostaa mm. apteekeista.
Sukupuolitautitestejä voidaan ottaa  virtsasta, verestä verikokein sekä suoraan tartuntakohdasta esimerkiksi herpestä epäiltäessä. Myös nielusta voidaan ottaa tarvittaessa näyte. Sukupuolitaudeissa on kaikissa omat itämisaikansa, joten heti riskikontaktin jälkeen ei ole syytä mennä testeihin sillä testit voivat tällöin näyttää erheellisesti negatiivista. Siksi suosittelenkin hakeutumaan aina terveyshenkilöstön kautta testeihin kotona testattavien sijaan, jotta testattava saa omaan tilanteeseensa juuri oikein kohdennetut testiajat. Myös suojaamatonta seksiä harrastettua on hyvä käydä testeissä, vaikka oireita ei olisikaan. Muista että testeissä käyminen osoittaa ainoastaan vastuullisuutta sekä omasta itsestään ja muista huolehtimista. Seksuaaliterveys on tärkeää eikä testejä tarvitse nolostella tai hävetä!
Terveisin Stinke (sekä seksuaalineuvoja Tessi eli Teresa Backas, jolta asioiden todenmukaisuudet varmistettu)