orgasmi
10.05.2016
Hei. Olen ihmetellyt jo pitemmän aikaa, miksi orgasmi vaikuttaa minuun nykyisin eri tavalla kuin toivoisin. Kun saan orgasmin illalla, tulen aika usein hyvin pirteäksi, enkä meinaa saada unta millään. Aamuisin käy juuri päinvastoin. Tänä aamuna sain tosi voimakkaan orgasmin omalla kädellä hieman pornoa apuna käyttäen. Olen ollut koko päivän hyvin uninen. En ole saanut oikein mitään aikaan. Jos illalla olisin saanut tuollaisen unilääkkeen, olisin nukkunut kuin tukki. Olen kuitenkin tavallinen työtä tekevä ihminen, joka ei jouda päivällä nukkumaan, enkä sellaista haluaisikaan. Miksi tämä on vinksahtanut tällaiseksi? Näin on ollut jo monta kuukautta. Olen terve ja hyväkuntoinen 22-v mies, joka ei käytä mitään päihteitä. Täytyy ainakin jättää aamuisin seksin harrastaminen pois, vaikka se mukavaa olisikin. Olisi hienoa jos osaatte kommentoida tätä tapausta.

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
12.05.2016
Hei,
Kuten kirjoitat niin orgasmin jälkeen kroppa voi reagoida eri tavoin. Jos itse voisi valita niin valitsisi tietenkin aina sen tavan mikä sopisi parhaiten just siihen tilanteeseen ja kellonaikaan, mutta kuten monessa muussakin asiassa niin keho päättää nämä asiat meidän puolesta emmekä aina ymmärrä syitä.
Ennen orgasmia verenkierto lisääntyy, hengitys tihenee ja lihakset muuttuvat kireämmiksi. Orgasmi laukaisee tämän jännityksen joten orgasmin jälkeen hengitys rauhoittuu, lihakset rentoutuvat ja verenkierto normalisoituu, nämä tekijät saattavat aiheuttaa väsymystä ja rauhoittumista koko elimistössä. Toisaalta elimistöön vapautuu seksin aikana ja orgasmin seurauksena hormoneja ja endorfiineja jotka saattavat aiheuttaa pirteyttä.
En oikeastaan usko että orgasmin seurauksena olisit koko päivän väsynyt tai tokkurainen, koska yleensä kaikki nämä tuntemukset ovat ohimeneviä (kunhan olet yön aikana saanut riittävästi unta). Ja jos olet illalla väsynyt sinä tuskin valvot koko yön vaikka saisit orgasmin, mutta tietenkin riippuen kuinka herkkä olet, niin on hyvin yksilöllistä kuinka kauan kestää ennen kuin kroppa palautuu "normaaliksi".
Toivottavasti sinä löydät jonkinlaisen tasapainon tässä. Kenties sinä yksinkertaisesti olet hyvin herkkä - ja siinä tapauksessa sinun täytyy järjestää seksielämäsi niin että pysyt kuitenkin hereillä silloin kun kuuluisi ja nukuttaa silloin kun pitäisi. Toisaalta olet vielä niin nuori että tämä saattaa vielä muuttua, joten muutaman kuukausen päästä asiat voivat olla toisin.
Tsemppiä!
Tessi