Parisuhde
11.03.2019
Miten voin ylläpitää tervettä parisuhetta poikaystäväni kanssa? Olen 16 ja poikaystäväni on hieman vanhempi. Olemme myöskin kaukosuhteessa. Minulla on ollut ajatuksia erosta ilman minkäänlaista syytä, ja se todellakin häiritsee minua, koska syytä ei ole. Nyt haluaisin vain tietää, miten voimme yhdessä pitää suhteemme terveenä ja loppuelämän pituisena. Apua, olen rakastunut
Hannele klippt2

Nuorisotiedottaja Hannele Vastaa
20.03.2019
Hei "apua olen rakastunut"!
Kiitos kysymyksestäsi. Kysyit parisuhteestasi. Kaikki suhteet tarvitsevat huolenpitoa, eikä yksisuuntaista hyvää ole, eli molempien tahtoa tarvitaan suhteen ylläpitämiseen. Kuten elämään yleensäkin, suhteessakin on alamäkiä ja ylämäkiä ja sitten on taas tasaisen ehkä "tylsääkin" välillä. Kerroit, että olette kaukosuhteessa. Kaukosuhteeseen liittyy erilaisia haasteita kuten luottamus ja kestääkö suhde välimatkan, kun ollaaan paljon erossa tulee luonnollisesti mietittyä, että haluaako olla suhteessa ollenkaan vai haluaako olla sinkku.
Olet vielä nuori, elämä on edessä, luultavasti opiskelet vielä. Nuorena on hyvä miettiä mitä itse elämältään haluaa, koska koko tulevaisuus on edessä. Luultavavasti eroajatukset ovat juurikin tähän syynä;  olet miettinyt paljon tulevaisuutta mitä ja missä haluat opiskella ja miten siitä eteenpäin, tämä on täysin luonnollista ja tervettä ajatusta.
Jos te todella haluatte olla yhdessä, pitää molempien haluta sitä ja tehdä sen eteen töitä. Tehkää yhdessä kaikkea mukavaa, mutta samalla pitää muistaa antaa toiselle tilaa. Älä liikaa stressaa, jos et halua olla yhdessä, älä pelkää omia ajatuksia, vaan kuuntele niitä rauhallisesti ja tee päätös mitä SINÄ itse haluat tehdä, sinun ei tarvitse olla kenenkään kanssa jos siltä tuntuu. Jos taas olet onnellinen ja suhde tuo sinulle hyvää ja ihanaa energiaa, niin panosta siihen täysillä. Elä päivä kerrallaan ja kuuntele itseäsi ja pidä huolta itsestäsi.
Mukavaa kevään jatkoa sinulle!
Ystävällisin terveisin; Hannele :)