Ikäero
23.12.2022
Saako 18-vuotias poika harrastaa seksiä 16-vuotiaan tytön kanssa? Olemme tutustuneet toisiimme tosi hyvin, ja seksiäkin on ollut viime aikoina useita kertoja. Olemme molemmat saaneet seksistä paljon läheisyyttä ja nautintoa. Emme ole juuri ajatelleet ikäeroamme, koska meille sillä ei ole merkitystä. Olisi kamalaa ajatella, että tämä olisi jotenkin väärin. Ei kai minua voida syyttää seksistä alaikäisen kanssa?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
29.12.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
On hyvä, että mietit ikäeroja sekä olet tietoinen ikäeroihin liittyvistä riskeistä. Tässä tapauksessa sinä kiutenkin saat harrastaa seksiä 16-vuotiaan tytön kanssa. Suomessa on suojaikäraja mitä seksiin tulee, ja kyseinen suojaikäraja on tällä hetkellä 16-vuotta. Täten katsotaan, että 16-vuotiaalla on itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa sekä siihen kenen kanssa hän haluaa harrastaa seksiä. Suojaikärajan tarkoitus on suojella lapsia, nuoria sekä heidän kehitystään. Eli sinä 18-vuotiaana et saa harrastaa seksuaalista kanssakäymistä alle 16-vuotiaan kanssa! Koska seksikumppanisi on kuitenkin 16-vuotta, voitte jatkaa tutustumista rauhallisin mielin ja harrastaa myöskin seksiä, mikäli suostumus sellaiseen on puolin ja toisin annettu.
Terv. Stinke