Kivessyöpä
27.11.2022
Olen 15v ja tässä pari päivää sitten huomannut pienen patin vasemmassa kiveksessä. Se sattuu hiukan jos sitä painaa hieman. Pelottaa vaan että onko tää nyt kivessyöpä ja oonko mä kuolemassa parin vuoden päästä? Enkä uskalla edes mennä lääkäriin kun pelottaa tulos niin paljon. Veeti
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
28.11.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Ymmärrän, että olet säikähtänyt ja mielesi on vallannut pelko. Haluan kuitenkin rauhoittaa sinua kertomalla, että sinun kohdallasi kivessyöpä ei ole kovin todennäköinen vaihtoehto. On kuitenkin totta, että aina mikäli kiveksissä tuntuu kipua tai niistä löytyy patti, on hyvä käydä lääkärissä. Muistathan kuitenkin, että kiveksissäkin voi olla paljon erilaisia vaivoja sekä jopa niin kutsuttuja hyvänlaatuisia löydöksiä, muitakin kuin syöpää.
Ensimmäisenä mieleeni tulee verisuonikohju eli se muistuttaa suonikohjua, mutta sijaitsee kivespussissa. Ne eivät ole harvinaisia, päinvastoin ne ovat melko yleisiä ja etenkin nuorilla ihmisillä. Tällainen kohju saattaa olla jopa miltei oireeton, mutta sellainen saattaa oireilla mm. turvotuksena tai kipuna. Kiveskohjua ei aina tarvitse hoitaa, mutta joskus kirurgit katsovat tarpeelliseksi niitä operoitavan.
Oletko loukannut kiveksesi lähiaikoina tai ovatko ne olleet puristuksissa? Onko sinulla muualla kipuja tai jotakin muuta sairautta, joka voisi säteillä kiveksiin? Joskus kivekset voivat myös kiertyä. Kiertyminen aiheuttaa verenkierrollisia ongelmia.
Mikäli turvotus on kehittynyt vähitellen eikä äkillisesti, voi vaiva johtua kivespussiin kertyneestä nestepussista. Tätä kutsutaan vesikivekseksi.
Harvemmin syynä on 15-vuotiaalla syöpä tai kasvain. Kasvain saattaa ilmetä esimerkiksi siten, että toinen kives suurenee rajusti ja on kipeä.
Ei kuitenkaan kannata spekuloida täällä tai hätääntyä kotona. Soita nyt heti omaan terveyskeskukseesi ja varaa aika lääkärille. Mikäli lääkäri katsoo tarpeelliseksi, voi hän lähettää sinut asiaan erikoistuneelle urologille.
Toivottavasti asia selviää nopeasti! Tsemppiä!
Terkuin Stinke