Kysymyksiä yhdynnästä
28.06.2021
Heips! Kuinka pimpin kostuminen tapahtuu? Erittyykö tytöillä jotain eritettä jostakin reiästä, vai mistä se oikein tulee? Onko se samanlaista kuin pojilla touhutipat? Tuleeko sitä yhdynnän aikana koko ajan lisää? Tuntuuko pimppi lämpimältä, kun poika työntää pippelin sinne? Vai tuntuuko pippeli lämpimältä tytöstä, kun se työnnetään pimppiin?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
30.06.2021
Hei,
Tytön alapäässä, emättimen sisällä kosteutta syntyy koko ajan – etenkin silloin, kun tyttö kiihottuu. Sitä voi ikään kuin verrata siihen, että emättimen sisäseinät ”hikoilevat”. Se, että tyttö kostuu tapahtuu osittain sen vuoksi, että yhdyntä olisi helpompaa, mutta myös sen vuoksi, että emätin suojaa itseään pitämällä sen terveenä ja puhtaana. Hermostuneisuus, kipu tai huoli voivat aiheuttaa sen, että kostuminen tapahtuu hitaammin tai se voi olla vaikeaa.
Sekä emätin että penis tuntuvat useimmiten lämpimiltä seksiä harrastaessa - ne molemmat täyttyvät verellä ja voivat siten tuntua jonkun verran normaalia lämpimämmiltä.
Terveisin, Tessi