Maidon imeminen
02.01.2023
Olen ajatellut imettämistä. Saako mies imeä naisen nännejä silloin kun niistä tulee maitoa? Edellyttäen tietysti, että vauva on saanut sitä riittävästi. Pitääkö paikkansa, että jotkut naiset imettävät lasta useita vuosia? Kuinka kauan maitoa voi tulla?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
02.01.2023
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Imettämisen ensisijainen tarkoitus on jälkikasvun ravinnon, kehityksen ja kasvun turvaaminen. Imettämisellä on myös muita funktioita, kuten vauvan ja äidin vuorovaikutuksen vahvistaminen. Imetys on hyväksi vauvan lisäksi myös äidin terveydelle. Vaikka imetys onkin lähtökohtaisesti äidin ja vauvan välinen juttu, voi imettäminen kuitenkin tuntua joistakin ihmisistä kiihottavalta tai kutsuvalta asialta.
Useat miehet vähintäänkin maistavat vauvansa äitien maitoa mielenkiinnosta, mutta varsinainen miehen imeminen imettämistarkoituksessa on marginaalisen väestön asia, joka on verrattavissa fetissiin. Mikäli imettävä äiti ei näe asiassa ongelmaa ja ajatus tuntuu hänestä luontevalta tai mukavalta, ei miehen imettämisessä ole ongelmaa mikäli vauva saa tarvittavan ravintonsa.
Imettämisen kesto riippuu yksilöstä. Yleisen suosituksen mukaan täysimetystä olisi hyvä jatkaa kuuden kuukauden verran. Rintaruokintaa suositellaan (WHO eli maailman terveysjärjestö) jatkettavaksi siihen saakka, että lapsi on kaksi vuotta. On kuitenkin otettava huomioon, että kaikki naiset eivät imetä lainkaan tai maitoa ei nousekaan syystä tai toisesta. Jotkut puolestaan haluavat lopettaa imetyksen jo aikaisemmin ja jotkut haluavat imettää pidemmän ajan lastaan. Maidon tuotanto alkaa hiipua yleensä siinä vaiheessa, kun imetyskerrat ovat harvenneet tuntuvasti.
Mikäli nainen haluaa imettää miestään, on naisen taattava riittävä ravinnon saantinsa sillä imettäminen vie runsaasti energiaa. Ajatukseen imettämisestä/naisen rintojen imemisestä imetykseen liittyen voi ensin totutella omien fantasioiden ja mielikuvien turvin, mikäli fetissi kiinnostaa ja kiihottaa.
On myös kunnioitettava sitä, että kaikki naiset eivät pidä siitä, että heidän rintojaan imetysaikana huomioidaan sillä jotkut naiset haluavat epäseksualisoida rintansa imetyksen ajaksi. Mikäli kuitenkin löydät naisen, joka on kiinnostunut samasta kuin sinäkin, ei imetyksestä oikein toteutettuna ole harmia.
Terv. Stinke