Märät unet
17.11.2022
Minkä ikäisillä pojilla märät unet ovat yleisimmillään? Voiko niiden tiheyteen mitenkään vaikuttaa itse? Tuleeko siemensyöksy unen aikana herkemmin kuin itsetyydytyksellä tai seksissä kumppanin kanssa? Voiko saada siemensyöksyn, vaikka esinahka ei olisi vielä irronnut terskasta? Voiko pippeliä pestä tarpeeksi hyvin, jos esinahka ei liiku kunnolla?
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
18.11.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi!
Huomasimme, että olet esittänyt saman kysymyksen myös muissa kysymyspalveluissa ja saanut kattavat vastaukset. Vastaan kuitenkin lyhyesti, mikäli joku muu on vastausta vailla samankaltaiseen kysymykseen.
Märkä uni tarkoittaa sitä, että poika saa nukkuessaan siemensyöksyn. Märät unet alkavat pojilla usein murrosiässä. Murrosiän jälkeen, pojan kehittyessä ja kehotietoisuuden kehittyessä unet alkavat usein vähentyä eli murrosiässä märkien unien vaihe on usein vilkkaimmillaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että märät unet loppuisivat siihen. Myös aikuiset miehet voivat saada yöllisiä siemensyöksyjä ja näkevät märkiä unia.
Märkien unien tiheys vaihtelee henkilöstä riippuen. Mikäli poika/mies ei ole hetkeen saanut siemensyöksyä, voi siemensyöksy tulla helpommin yöllä unessa. Tämä on myös biologiaa sillä siemensyöksyllä keho yrittää tehdä tilaa uusille siittiöille. Lisäksi erektiot tekevät hyvää penikselle.
Joskus orgasmia eli miehellä siemensyöksyä on vaikeampi saada yhdynnässä kuin esimerkiksi itseään tyydytettäessä tai unien kautta siksi, että yhdyntään liittyy toinen ihminen. Toisen ihmisen läsnäolo voi tuoda omat jännityksensä sekä paineensa tilanteeseen, jolloin laukeaminenkin voi olla haastavampaa.
Siemensyöksy on täysin mahdollista, vaikka esinahka ei olisikaan vielä irronnut terskasta. Hygienian ylläpitäminen huolimatta siitä, että esinahka ei liikkuisikaan kunnolla, on tärkeää ja tehtävä niin hyvin kuin mahdollista. Pippeli pestään kaikkialta, minne vesisuihkulla on esteetön pääsy. Jos esinahan vetäminen terskan yli ei onnistu, saattaa tulehduksia ilmetä, mikäli penistä ei voida pestä kunnolla. Mikäli niin käy, tulee penistä käydä näyttämässä lääkärissä. Tulehduksen tunnistaa kyllä mm. punoituksesta ja epämukavasta olosta.