Omat rajat
27.12.2021
Mitä tarkoittaa, että seksissä on tärkeää tietää missä menee omat rajat? Onko siinä kyse siitä, ettei tehdä mitään sellaista mistä ei pidä, tai joka sattuu? Mietin myös onko mahdollista siirtää omia nautinnon rajoja, että kestäisi enemmän tai voimakkaampaa nautintoa ennen laukeamista. Siis pystyisi olemaan kiihottuneempi.
thumbnail image1

Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
03.01.2022
Hei,
Kyllä - omat rajat seksissä tarkoittaa juuri sitä, että ei tule tehdä mitään semmoista, mitä ei itse halua tai mikä voi satuttaa. Omat rajat pystyy tunnistamaan yksinkertaisesti siitä, mikä tuntuu itsestä hyvältä ja mikä taas epämukavalta. Ne on tärkeää tunnistaa siksi, että ei joudu tekemään semmoista, mitä ei itse halua. Jokaisella on oikeus päättää omasta kehostaan ja minkälaista seksiä haluaa harrastaa.
Omia nautinnon rajoja ja kiihottuneisuutta oppii harjoittelemalla ja ne ovat hyvin yksilöllisiä. Nautinnon rajoja voi harjoitella itsekseen esimerkiksi pitämällä masturboinnista tauon juuri laukeamisen hetkellä ja sen voi halutessaan toistaa useamman kerran. Ikä ja kokemus myös auttavat laukeamisen pitkittämisessä. Se ei välttämättä kuitenkaan lisää kiihottuneisuutta. Kiihottuneisuuden lisäämiseen auttaa esimerkiksi pitkä esileikki. Sooloseksissä esileikkinä voi käyttää pornomateriaalia tai omaa mielikuvitusta eli fantasioida ja hyväillä itseään samalla.
Terveisin, Piia