Omille muutto
25.10.2017
Moikka!
Olen tässä jo vuoden verran harkitsenut muuttoa omilleni, eli pois porukoitten nurkista. Täyttän tammikuussa 20v ja on jotenkin semmonen tunne että tekisi mieli aloitaa oma elämä ja alkaa ihan oikeesti kasvamaan "aikuseksi" (en tiiä onko tää joku 20v kriisi :D ). Harkistin vuokra asuntoa jo vuosi sitten mutta nyt kun olen asiaa käynyt tänä syksynä läpi olen päätynyt siihen tulokseen että vuokra asunto ei ole se mun juttu.
Elikkäs ensimmäinen kysymys on se että saako tämän ikäinen vielä mistää lainaa joka olisi about 25-35 tuhatta euroa, joka tulisi oman kodin hankintaan? Olen tässä lähistöllä löytänyt yhden tosi siis mahtavan ja just mulle sopivan pikku "mökkin" missä olisi tonttia ihan riittävästi. Kohteen hinta on 39 tuhatta euroa, mutta kun käyn itse töissä niin mulla on mahdollisuus maksaa jonkin verran omasta palkkastakin.
Toinen kysymys mitä olen myös miettinyt asian suhteen on, nyt kun eri asuntolainoja olen selaillu ja laskenut. NIin että miten lainan korko määrittyy? Aika monessa laskurissa alin korko on 2% ja ylin 9%. Pysyykö itse määrittelemään sen vai miten se toimmii?
Lisäyksenä tähän vielä että n. puolitoista vuotta sitten asuin jo omillani isossa rintamamies talossa (työn puolesta) joten tämä ei käytännössä olis ensimmäinne kerta kun asun omassa talossa. pienenpojanelämää98
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
30.10.2017
Hei!
Kiitos viestistäsi ja kysymyksestäsi.
Omaan kotiin muuttaminen ja itsenäistyminen on hienoa ja jännittävää aikaa. Hienoa että, olet lähtenyt jo etukäteen selvittänyt sinulle sopivia vaihtoehtoja asumiseen.
Oman asunnon ostamista kannattaa tosiaankin harkita mikäli syystä tai toisesta ei halua mennä asumaan vuokralle. Ostamista varten pankin lainaavat rahaa, mutta usein kuitenkin koko asunnon hintaa ei pysty rahoittamaan lainalla. Suosittelisin aloittamaan kysymään eri pankeista mahdollisuutta lainan saantiin ja suuruuteen. Lainan saamiseen vaikuttaa mm. työsuhteesi muoto, oletko töissä vakituisesti vai määräaikaisesti, tulosi ja sitä myöten maksukykysi. Pankissa virkailijat kartoittavat tilanteesi ja sen myötä määräytyy mahdollisuutesi lainan saamiseen.
Kerroit että olet jo aiemmin asunut omillasi. Omaa kotia ostaessasi on myös hyvä huomioida mitä muita kuluja ensiasunnon hankintaan kuuluu lainan lyhennyksen lisäksi: asunnon kalustaminen, asunnon muut käyttökulut (sähkö, vesi, jäte, lämpö), vakuutukset, eläminen.
Asuntoa ostaessa ei kannata kiirehtiä ja ostaa ” sikaa säkissä ”. Tutustu rauhassa eri vaihtoehtoihin, asunnon tai talon papereihin ja tietoihin (esim. onko taloon tehty kuntotarkastus, kosteusmittaus, tehdyt remontit, miksi asuntoa myydään ja varsinkin noin edulliseen hintaan?) Käytä apunasi asuntovälittäjää tai tuttua joka on perehtynyt asioihin.
Omistusasumisesta ja ensiasuntolainan ottamisesta löydät kattavasti tietoa: http://www.asuntolainalaskuri.fi/ensiasunnon-ostajan-opas/. Sivuilta löydät tietoa asuntolainan koroista ja niiden määrittelystä sekä asuntolainalaskurin.
Lisätietoa omilleen muutosta ja asumiseen liittyvistä asioista löydät Rovaniemen nuorisopalveluiden nuorisotiedotuksen verkkosivuilta osoitteesta: http://www.rovaniemi.fi/fi/Palvelut/Nuti/Tietoa/Koti-ja-asuminen
Rovaniemellä sinulla on myös mahdollisuus saada ohjausta ja neuvontaa asumisasioihin, mikäli haluaisit että asiaasi lähdettäisiin selvittämään yhdessä, tukenasi mukaan selvittelyihin voi lähteä Rovaniemen kaupungin nuorisopalveluiden etsivä nuorisotyöntekijä. Voit ottaa yhteyttä suoraan etsivään:
Heidi Pallari: heidi.pallari@rovaniemi.fi, 050-563 3809 Tero Rautio: tero.rautio@rovaniemi.fi, 050- 593 4019
Ystävällisin terveisin: Hanne – Nuortenelämä Rovaniemi
Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus nutikoordinaatio@ouka.fi www.koordinaatti.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.