siemensyöksy
16.06.2020
Mikä saa aikaan siemensyöksyn miehellä? Tarkoitan, että jos yhdyntä on jatkunut vaikka 15-20 minuuttia, ja sitten mies saa siemensyöksyn. Mitä ihmeellistä siinä oikein tapahtuu silloin, että tulee spermaa?
kristiina annila

Kätilö ja seksuaalineuvoja Kristiina Vastaa
22.06.2020
Hei, ja kiitos kysymyksestä!
Siemenneste purkautuu useimmiten orgasmin yhteydessä. Se voi joskus purkautua myös öisin. Siemensyöksy ja orgasmi ovat kaksi eri asiaa, mutta voivat joskus tulla samanaikaisestikin.
Siittiöt muodostuvat kiveksissä, ja varastoituvat sitten lisäkiveksiin. Orgasmissa siittiöt lähtevät liikkeelle lisäkiveksistä, ja siemennesteesssä on myös eturauhasen ja rakkularauhasten muodostamaa nestettä. Siemenneste kulkee virtsaputkea pitkin virtsaputken suulle terskan päähän.  Orgasmiin liittyy rytmistä supistelua, joka saa siemennesteen purkautumaan siittimestä ulos.
Siemennesteen määrä siemensyöksyssä riippuu muun muassa edellisen siemensyöksyn ajankohdasta ja yksilöllisistä syistä, jonkin verran on myös merkitystä ravinnolla ja orgasmin voimakkuudella. Yleensä purkautuva määrä on kuitenkin aika pieni, n. 2-15millilitraa. Joskus siemenneste purkautuu kovalla paineella, joskus vain tippuu hitaasti virtsaputkesta ulos.  Yhdynnän pituudella ei ole merkitystä sinänsä, vaan siemensyöksy voi tulla nopeammin tai hitaammin, kiihottumisestakin riippuen, tai jäädä kokonaan tulematta. Orgasmin voi silti saada.
Terkuin Kristiina, seksuaalineuvoja