5 luokan lääkärintarkastus
14.04.2020
Hei, olen menossa kohta 5 luokalle ja minua jännittää tuleva lääkärintarkastus. Olen myös tosi epävarma kehostani, koska rintani eivät ole vielä alkaneet kasvamaan ja kuukautiset eivät ole vielä alkaneet. Minua jännittää eniten se, että joutuu riisumaan tai edes raottamaan pikkareita koska inhoan alapäätäni ja minua jännittää se. Opettaja on pitänyt meidän luokalle jo murrosikä tunteja ja olemme lukeneet murrosikä kirjaa. Kirjassa sanottiin että kuukautiset alkavat yleensä n. 11 vuotiaana ja minulla ei ole vielä alkaneet. Onko se normaalia? Terveystarkastaja on myös pitänyt meille tunnin ja silloin hän kertoi mitä lääkärintarkastuksessa suunnilleen tehdään. Hän sanoi että murrosiän vaihe tarkistetaan. Mutta hän ei sanonut miten. Minua jännittää ja pelottaa. .
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
22.04.2020
Heippa!
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että laitoit viestiä, etkä jäänyt huolesi kanssa yksin. Varmasti monet muutkin ikäisesi jännittävät tulevaa lääkärintarkastusta.
Ikävää, että koet inhoa alapäätäsi kohtaan. Jokaisen alapää on omanlaisensa ja hyvä sellaisenaan kuin on. Siihen ei voi oikein itse vaikuttaakaan. Nuorena epävarmuus omasta kehosta on normaalia, mutta jos inho omaa kehoa tai sen osia kohtaan on suuri, on varmasti asialle hyvä tehdä jotain. Aloittaa voi esimerkiksi keskustelemalla asiasta jonkun turvallisen aikuisen kanssa. Voit myös lukea lisää tietoa aiheesta vaikkapa Hyvä kysymys –palvelusta.
Sitten kysymyksiisi. On täysin normaalia, että kuukautisesi eivät ole vielä alkaneet. Kuukautiset alkavat yleensä 10-16-vuotiaana.
Murrosiän vaiheen tarkastamiseen kuuluu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan keskustelu sinun sekä vanhempiesi omista arvioista, missä vaiheessa murrosikä on. Eli siinä korostuu keskustelu. Siihen kuuluu myös pituuden ja painon mittaaminen ja esimerkiksi ryhdin tarkistaminen. Siihen voi kuulua myös tällaisia asioita:
·         Sinulle annetaan tietoa fyysistä ja psyykkisistä muutoksista ja murrosiän aikataulun yksilöllisyydestä, eli siitä, että jokaisen murrosikä etenee omaan vauhtiinsa.
·         Vanhempien murrosiästä ja aikatauluista keskustelu tarvittaessa.
·         Sinulle kerrotaan miten ja missä yhteydessä murrosikä- ja seksuaaliterveys-teemat tulevat esille koulussa; esimerkiksi biologian tunneilla
Murrosiän vaiheen tarkastamisen tarkoituksena on arvioida, onko sun kasvu ja kehitys normaalilla mallilla. Terveystarkastuksen eri osa-alueiden hoitamisessa voi olla eroja paikkakuntakohtaisesti sekä terveydenhoitajasta ja lääkäristäkin riippuen.
Jos et tahdo terveydenhuollon ammattilaisten kurkkaavan pikkuhousuihisi, niin sinulla on oikeus kieltäytyä sellaisesta osuudesta. Niin lääkärille kuin terkkarillekin alastoman kehon näkeminen on joka tapauksessa ihan arkipäiväistä. Eikä terveystarkastuksessa kenenkään tarvitse ollakaan ihan alasti. On kuitenkin tärkeää huolehtia omasta terveydestä ja olla perillä oman kehon muutoksista, jotka murrosiässä alkavat.
Voit halutessasi lukea lisää 5. luokan laajasta terveystarkastuksesta ja sen sisällöstä THL:n sivuilta.
Mukavaa kevättä sinulle! :)
Aurinkoisin terveisin, Riina – Nuortenelämä.fi