Epätietoisuus syyttäjän menettelytavoissa
03.09.2022
Hei. Minusta tehtiin keväällä rikosilmoitus, ja piti käydä poliisikuulusteluissa. Epäiltiin kahdesta rikoksesta. Heinäkuussa tuli tieto, että syyttäjä oli tehnyt toisesta syyttämättäjättämispäätöksen. Siinä luki, että toisesta epäillystä rikoksesta tehdään erillinen päätös. Siitä ei ole tähän mennessä kuulunut mitään, vaikka on mennyt näin jumalattoman pitkä aika. Tiedättekö, ilmoittaako syyttäjä siitä minulle, jos hän nostaa syytteen, ja juttu menisi käräjille? Vai kuinka tämä oikein tapahtuu? En jaksa uskoa, että asia voisi vielä olla ratkaisematta. Toista syyttämättäjättämispäätöstä en tule saamaan.
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
07.09.2022
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Jos syyttäjä nostaa syytteen, hän laatii haastehakemuksen ja jättää sen tuomioistuimelle käsiteltäväksi. Haastehakemus sisältää syytteen ja rangaistusvaatimuksen. Jos syyttäjä ei nosta syytettä, hän laatii kirjallisen päätöksen syyttämättä jättämisestä ja perustelee ratkaisunsa.
Jos syyte nostetaan, syyttäjän laatima haastehakemus annetaan vastaajalle eli rikoksen tekemisestä epäilylle henkilölle tiedoksi haasteella. Haasteen antaa normaalisti tuomioistuin. Joissakin tapauksissa haasteen antaa tuomioistuimen sijasta syyttäjä (Esimerkiksi, jos vastaajaa olisi jälkeenpäin hankala tavoittaa, syyttäjä antaisi haasteen vastaajalle heti esitutkinnan päätyttyä).
Lähde, josta saat myös lisää tietoa aiheesta:
Jos asia painaa mieltäsi ja haluat jutella siitä luottamuksellisesti ja nimettömänä, se onnistuu esimerkiksi erilaisissa nuorille suunnatuissa chateissa. Chatteja löytyy verkkonuorisotalo Netarista.
Ystävällisin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi