Esinahka kiinni tersan päässä
16.05.2020
On ongelma joka häiritsee minua ja haluaisin tietää miten siitä päästä eroon. Esinahka on ns kiinni terskan päässä. Voiko sen itse jotenkin ns katkaista vai pitääkö käydä lääkärissä hoitamassa asia Nimetön
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
19.05.2020
Moi Nimetön!
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että kysyt neuvoa tilanteeseesi, etkä jää huolesi kanssa yksin.
Sexpon sivulta poimittua tietoa ja neuvoja tilanteeseesi:
“Esinahka on lapsen syntyessä kiinnittynyt penikseen kiinnikkeillä, jotka irtoavat itsestään ajan myötä. Joillakin kiinnikkeet irtoilevat vasta täysi-ikäisyyden kynnyksellä, toisilla aiemmin. Esinahkaa ei saa vetää väkisin terskan yli, sillä seurauksena voi olla kipua ja verenvuotoa sekä kudosvaurio.
On hyvin yleistä, että esinahka on ahdas. Tilanne on kuitenkin lähes aina hoidettavissa omin käsin. Esinahan tiukkuutta on mahdollista helpottaa varovaisilla venyttelyillä, joissa on hyvä käyttää apuna perusvoidetta, liukastetta tai hajusteetonta öljyä. Sitä voi venytellä myös suihkussa. Aika sekä säännöllinen ja kärsivällinen venyttely riittävät useimmiten tuomaan esinahkaan väljyyttä. Myös itsetyydytyksen yhteydessä tapahtuva esinahan liikuttelu on eduksi. Tärkeää on, ettei käsittele esinahkaa liian kovakouraisesti. Kannattaa pitää taukoa, jos tuntuu kipua.
Yksi kireyttä ylläpitävä tekijä voi myös olla lyhyt frenulum, joka kiinnittää esinahan terskaan. Lyhyt frenulum estää esinahan vapaan rullautumisen. Frenulumille voi tehdä päiväkirurgiassa pidennysleikkauksen (frenuloplastia), jossa sen sijaintia muutetaan poistamatta ihoa."
Voit siis kokeilla Sexpon ohjeita avuksi ennen lääkärille hakeutumista, mikäli esinahka on kiinni terskan päällä eikä liiku kunnolla. Muista olla varovainen.
Jos esinahka liukuu muuten hyvin terskan päällä, mutta ongelmana on nimenomaan frenulum, joka kiristää häiritsevästi ja estää esinahan vapaan liikkumisen, kannattaa sinun siinä tapauksessa suoraan varata aika lääkärille. Missään tapauksessa sinun ei kannata itse koettaa katkaista sitä. Terveydenhuollossa kyllä neuvotaan ja autetaan sinua.
Mukavaa kesää sinulle!
Tsemppiterkuin, Riina | Nuortenelämä.fi