Kaveri viiltelee
11.09.2019
Help! Mun kaveri siis viiltelee, olen ollut asiasta tietoinen jo jonkin aikaa ( noin 5-6 kuukautta) hän kävi psygologilla puhumassa mutta lopetti siellä käymisen sen pelossa että häntä alettaisiin kiusaamaan. Hän on puhunut minulle joistakin asioistaan ja luvannut lopettaa viiltelyn ja uskoin häntä mutta nyt kun meillä oli liikuntaa näin hänen nilkkansa jotka olivat täynnä tuoreita arpia. En siinä viitsinyt kysyä kun koko luokka oli paikalla mutta myöhemmin illalla kysyin viestillä että miksi hän oli viillellyt ja hän vain kielti koko asian, hänelle on todettu keskivaikea masennus joskus ehkä vuosi sitten. Apua tarvitseva nuori
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
11.10.2019
Hei Apua tarvitseva nuori!
Kiitos viestistäsi. Kerrot, että kaverisi viiltelee ja hänelle on aiemmin todettu keskivaikea masennus. Olet yrittänyt keskustella asiasta hänen kanssaan, mutta hän kieltää viiltelyn. Kaipaat apua.
Luit hyvin tilannetta, kun et heti huomattuasi kysellyt kaverisi viiltelyarvista kaikkien kuullen. Mielenterveyden ongelmista kärsivät tuntevat ongelmistaan ja viiltelystä usein voimakastakin häpeää ja niistä saatetaan esimerkiksi sen vuoksi vaieta. Ja niin kuin kerroit, kaveriasi on pelottanut kiusatuksi joutuminen. Sekin voi vaikuttaa siihen, ettei hän halua puhua aiheesta. On kuitenkin todella tärkeää saada viiltelyyn ja mielenterveyden ongelmiin apua.
Alla Mielen sivuilta tietoa ja neuvoja tilanteeseen.
"Viiltelyn taustalla on aina asioita, joista olisi hyvä puhua ja joihin tulisi saada apua. Joskus taustalla on mielenterveyden häiriö. Syy viiltelemiseen on yleensä yritys käsitellä henkistä ahdistusta fyysisellä kivulla. Jos sinä tai ystäväsi viiltelee itseään, ei avun hakemista kannata viivytellä. Viiltelemisen taustalla olevaa pahaa oloa on lähdettävä purkamaan muilla keinoin kuin itseä vahingoittamalla.
Apua saa esimerkiksi lähimmältä nuorisopsykiatrian poliklinikalta. Myös esimerkiksi koulukuraattori, koulupsykologi tai muut kouluterveydenhuollon ihmiset ovat koulutettuja auttamaan."
Saat lisää neuvoja Mielen sivuilta (https://mieli.fi/fi/mielenterveys/vaikeat-elamantilanteet/nuorten-kriisit/viiltely-huono-selviytymiskeino) siihen, kuinka voit keskustella ja olla tukena viiltelevälle kaverillesi. Jos kaverisi ei ollenkaan suostu keskustelemaan asiasta, ilmoita hänelle kuitenkin, että olet hänen tukenaan ja hän voi jutella sinulle sitten, kun hän haluaa. Ja että autat häntä avun hakemisessa.
Voit joka tapauksessa keskustella huolestasi koulussasi esimerkiksi terveydenhoitajan luona. Hän varmasti kuuntelee sinua ja voitte yhdessä miettiä, miten voisitte auttaa kaveriasi parhaiten. Yksi vaihtoehto on, että keskustelet asiasta paikkakuntasi nuorisotyöntekijän kanssa.
Olet hyvä ystävä, kun autat ja olet ystäväsi tukena. Kiitos sinulle siitä. <3
Lämpimin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi