Seksuaali hämmennystä
03.01.2018
Hei ! Mä olen aattelut tätä jo melkein 3 vuoden ajan … voinko olla lesbo , vaikka olen ollut ihastunut poikiin alle 12-vuoden iässä? Olen 15 juuri nyt (ja tänä vuonna tulen olemaan 16), enkä vain voi kuvitella päätyväni miehen/pojan kanssa :/ kiitos ajastasi :D
Meg

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
11.01.2018
Hei Meg. Kiitos viestistäsi.
Mukavaa että otit yhteyttä. Kuulostaa siltä, että olet kolmen vuoden aikana ehtinyt kuulostella itseäsi syvällisesti ja tiedät sisimmässäsi mikä sinusta tuntuu hyvältä ja oikealta.
Kerron tähän alkuun, että kaikki seksuaaliset suuntautumiset (mm.
aseksuaali, hetero, homo, lesbo, pan, demiseksuaali) ovat yhtä arvokkaita ja yhtä hienoja. Suomessa on voimassa yhdenvertaisuuslaki takaa, että ketään ei saa syrjiä seksuaalisen suuntautumisen perusteella ja jos tällä perusteella tulisi kiusatuksi esimerkiksi koulussa, siihen tulee koulun aktiivisesti puuttua.
Olisi antoisaa tehdä sinulle jatkokysymyksiä, etten vain arvaile millaisia mietteitä mielessäsi ehkä liikkuu. Haluaisin tietää tarkemmin, että millaisia ajatuksia esimerkiksi lesbous, se että tuntisit vetoa samaa sukupuolta kohtaan, sinussa herättää? Entä kavereissasi? Entä vanhemmissasi. Entä laajemmin ympäristössäsi? Mahdatko parhaillaan olla ihastunut tai suhteessa jonkun ihanan kanssa? Millaisia tuntemuksia, tunteita ja ajatuksia siihen liittyy? Mitä haluaisit tehdä hänen kanssaan? Mistä pidät hänestä erityisesti?
Kaikista tärkeintä on tulla sinuiksi itsensä kanssa, hyväksyä ja nähdä itsensä hyvänä omana itsenään.
Toinen kysymys on mahdollinen ulostulo läheisille. Itsestään saa olla ylpeä ja avoin, mutta omasta yksityisyydestään saa olla myös tarkka, siten että miettii erityisesti ensimmäisten ulostulojen kohdalla, että kuka olisi luottamuksen arvoinen. Avoimuuden osalta me kaikki olemme hyvin yksilöllisiä, eikä tästä tule kokea paineita.
Rakkaus, seksuaalisuus ja kiintymys ovat yhtä arvokkaita riippumatta siitä kohdistuvatko ne eri-, sama- tai jotain muuta sukupuolta olevaa ihmistä kohtaan. Monelle voi olla tärkeää löytää itseä kuvaava sana, jolla voi itselleen ja muille avata niitä tuntemuksia, joita kokee.
Omasta seksuaalisesta suuntautumisestasi käyttämäsi määritelmä on kuitenkin itsemäärittelyasia, eli vain sinä voit kuvata itseäsi jollain termillä – halutessasi – mutta muut eivät voi tehdä sitä puolestasi.
Tunnen esimerkiksi naisia rakastavia naisia, jotka kuvaavat itseään sanalla homo. Joku on saattanut tunnistaa itsessään, että kiinnostuu toisissa erityisesti naisellisiin ja feminiinisiin puoliin henkilön sukupuolesta riippumatta, tällöin esimerkiksi femiseksuaali saattaisi olla toimiva sana. Tunnen myös paljon ihmisiä, jotka eivät käytä suuntautumisestaan mitään tiettyä sanaa sen mukaan, keihin ihastuu. He ajattelevat, että he ihastuvat ihmiseen eikä sukupuoleen. Toki tunnen myös lesboja, joille juuri tämä sana on rakas ja parhaiten omaa suuntautumista havainnollistava.
Sanon varmuuden vuoksi myös, että omaan seksuaalista suuntautumistaan, eli sitä että mitä sukupuolta kohtaan pääsääntöisesti tuntee seksuaalista vetoa, ei voi valita tai päättää. Myöskään ulkoapäin ei voi vaikuttaa toisten seksuaaliseen suuntautumiseen. Jokainen on siis sitä mitä on – ihana ja täydellinen juuri sellaisena kuin on. Silti, tahdosta riippumatta, voi olla mahdollista, että suuntautuminen voi ajan myötä muuntua jonkin verran. Esimerkiksi niin että elämän suuri rakkaus asteleekin jossain kohtaa vastaan ja tämä edustaakin jotain sellaista sukupuolta, johon ei olisi ikinä luullut voivansa ihastua, mutta jokin hänessä on niin sykähdyttävää, että asiasta pitää ottaa selvää.
Tällainen tilanne voi olla myös järkytys, jos on pitänyt aina itsestään selvänä, että edustaisi jotain tiettyä suuntautumista. Ajan oloon ihmiset näkevät tämän rikkautena ja tilaisuutena oppia itsestään lisää.
Ajatellaankin, että ihmisissä olisi tietty potentia ihastua eri sukupuolta oleviin ihmisiin. Saattaa olla, että henkilön vallitseva suuntautumisena olisi jokin tietty suuntautuminen, mutta pieneltä osin saattaa tunnistaa kiinnostusta myös muihin ihmisiin.
Osa meistä tekee myös selvän rajan sen osalta, että kehen tuntee romanttisia tunteita (mm. a-, hetero-, homo-bi, panromanttinen) eli että mikä on oma romanttinen suuntautuminen, ketä kohtaan tuntee romanttisia tunteita, jotka eivät välttämättä johda seksiin ja ketä kohtaan tunteen seksuaalista vetoa ja mielenkiintoa (seksuaalinen suuntautuminen).
Monille meistä romanttinen ja seksuaalinen suuntautuminen saattavat mennä samaan tahtiin, mutta osa tunnistaa näiden tasojen erot selkeästi, siten että tuntee vahvoja ihastumisen ja rakastumisen tunteita jotakuta kohtaan, ilman seksuaalista mielenkiintoa ja joku taas saattaa olla seksuaalisesti hyvin puhutteleva, mutta romanttinen tunneside ei ole niin läsnä.
Monet ajattelevat, että seksuaalinen suuntautuminen ”lyödään lukkoon”
nuorena, murrosiän aikoihin. Aika monen kohdalla suuntautuminen ja kuten suhde omaan itseen ylipäätään, jäsentyy koko elämän ajan. Siten tämänkään, joskin tärkeän, osa-alueen jäsentämisessä ei ole tiettyä aikataulua, vaan voit kaikessa rauhassa tutustua itseesi.
Kuten huomaat, seksuaalisen ja romanttinen suuntautuminen näyttäytyvät äkisti aika moniulotteiselta asialta, johon liittyvät mm. itsestämme käytetyt sanat (määritelmät, joilla asiasta kerrotaan muille, tällöin saatetaan puhua sosiaalisesta identiteetistä) sekä sisäinen maailmamme, johon kuuluvat omat fantasiamme, ihastuksemme ja tietoisuus siitä, että mitä sukupuolta olevien henkilöiden kanssa seksuaalisuus tuntuisi meistä mielekkäältä.
Asiaa ei silti ole tarpeen turhaan monimutkaistaa, sillä osan kokemus omasta itsestään on hyvin selkeä. Hyvä niin. Osa taas tarvitsee seikkaperäistä jäsennystä tutustuessaan omaan identiteettinsä.
Tärkeintä olisi, että kukin saisi ihastua toisten siihen puuttumatta tai sitä arvostelematta juuri siihen ihmiseen, joka herättää ihania tunteita ja seksuaalista vetoa. Ja mikä parasta, että saisi vastakaikua tältä ihanalta ihmiseltä.
On hyvä tutkailla sitä, minkälaisiin ihmisiin ihastut. Mitä kaikkea kaipaat seurustelulta tai suhteilta? Tutustuminen avoimin mielin omiin ihastumisiin on yksi tapa tutustua myös itseensä ja sillä tavoin oma seksuaalinen suuntautuminenkin jäsentyy. Siinä on tärkeää, että ei ole etukäteen vaatimusta olla jotain tiettyä suuntautumista, silloin aito oma suuntautuminen parhaiten löytyy ja sen kanssa oppii elämään omana itsenään. Jos suuntautuminen on a, bi, pan tai lesbo niin tarjolla on vertaistukea, jota kautta myös voi peilata omaa identiteettiä muiden käsityksiin itsestään.
Toivon, että osaat iloita itsestäsi ja olen sinut itsesi kanssa ja että saat elää ymmärtävässä ja hyväksyvässä ympäristössä, joka kannusta sinua olemaan aidosti oma itsesi, yksinkertaisesti siksi, että olet paras juuri itsenäsi.
Terv. Mikko, Pirkanmaan Zeta