Raskaana?
07.03.2018
Olen syönyt Zoelyn e-pillereitä melkein kaksi vuotta ja en ole unohtanut yhtäkään pilleriä, mutta kuukauteni jäivät pois ja minulla on lisäänyt virtsaaminen todella paljon ja painoa noussut. Pelkään olevani raskaana, mutta silti on sellainen tunne, että en ole joten en ole yhtään varma. Kuukautiset ovat myöhässä vasta kolme päivää, mutta minulla ne ei yleensä ole myöhässä ja mietin pitäiskö ostaa raskaustestiä vai ei? Jola
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
18.03.2018
Hei Jola,
Kiitos viestistäsi.
Ehkäisypillerit suojaavat oikein käytettynä hyvin raskaudelta. Jos olet noudattanut tuoteselosteen ohjeita, on epätodennäköistä, että olisit raskaana. Sitäkään mahdollisuutta ei kuitenkaan voi koskaan kokonaan sulkea pois.
Arvelet, että painonnoususi ja lisääntynyt virtsaamisen tarve voisivat olla merkkejä mahdollisesta raskaudesta. Raskaustestin tekemällä saisit asiaan varmuuden ja siten myös asian pois mieltäsi painamasta. Raskaustestejä myydään esimerkiksi ruokakaupoissa ja apteekeissa. Raskaustestin tekeminen on oikeastaan ainut varma keino saada vastaus asiaan. Voit lukea lisää raskaustestin tekemisestä Väestöliiton nuorten sivuilta: https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/ehkaisy/raskaus/raskaustesti/
Jos et kuitenkaan ole raskaana ja oireesi jatkuvat, kannattaa sinun olla suoraan yhteydessä terveydenhuoltoon. Jos olet koulussa, voit varata ajan opiskeluterveydenhuoltoon. Voit myös asioida omalla terveysasemallasi tai lähettää vaikka viestin hoitajalle Omahoito-palvelussa, jos sinulla on verkkopankkitunnukset käytössäsi.
Jos olet raskaana, on tärkeää, että kerrot asiasta vanhemmillesi tai jollekin muulle läheiselle aikuiselle, ja otat yhteyttä omaan terveysasemaasi.
Terveisin, Saija Ukkola, Nuorten tieto- ja neuvontakeskus Nappi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.