Raskaana?
15.04.2019
Olen huolissani mahdollisesta raskaudesta. Olen harrastanut poikaystäväni kanssa seksiä ilman suojausta jo muutamia kertoja ilman että kuitenkaan hän on lauennut sisääni. Kuukautiset ovat tällä hetkellä 12 päivää myöhässä. Kuinka todennäköistä on, että olen raskaana? Todella huolestunut
Hannele klippt2

Nuorisotiedottaja Hannele Vastaa
18.04.2019
Hei "todella huolestunut"!
Kiitos kysymyksestäsi. Aina kun harrastaa suojaamatonta yhdyntää on raskauden mahdollisuus olemassa (sekä seksitautien tarttuminen). Kuukautisten poisjäänti voi olla oire alkaneesta raskaudesta. Kuukautiskierron heittely on kuitenkin täysin luonnollista, kierto voi olla 24-36 päivää. Jos menee yli 1,5 kk eikä kuukautisia näy, kannattaa viimeistään tehdä raskaustesti. Kuukautiskierto voi heitellä esim.reippaan laihtumisen, stressin tai uuden ehkäisymenetelmän käyttöönoton takia.
Jos käyttää ehkäisykapselia, voi kuukautiset jäädä kokonaan pois, tulla tiputteluna tai  tulla epäsäännöllisinä. Ehkäisykapselin ehkäisykeinona on erittäin hyvä ja varma. Ehkäsykapseli laitetaan ihon alle, se ei näy, mutta tuntuu (n.tulitikun kokoinen), niitä on 3-5-vuoden tehoisina. Voidaan ottaa aikaisemminkin pois jos haluaa, poisottamisen jälkeen on mahdollista tulla heti raskaaksi. Raskaustestin saa ostaa oli minkäikäinen tahansa, isommat marketit  sekä apteekit myyvät niitä n. 10€ hintaan.
Mukavaa kevättä sinne!
Ystävällisin terveisin; Hannele :)