Seksi
09.01.2016
Mä oon seurustellu mun poikaystävän kanssa vuoden ja ollaan mietitty ekaa kertaa.
Ollaan kosketeltu toisiamme alasti mut ei vielä seksiä. Mä haluaisin kortsun lisäks myös e-pillerit mut en kehtaa mennä neuvolaa hakee niit. Ollaan samanikäsiä, ollaanko teistä liian nuoria seksiin, mä oon valmis mut onks se outoo jos tän ikäset panee. Mua ehkä vähän pelottaa et jos joku menee pielee ja tulisin raskaaks, tiiän se on tosi pieni todennäkösyys mut silti mietin sitä koko aja. En voi puhua mun kotona koska niitten mielestä en missään nimessä sais mennä ees yöks mun poikaystävän luokse... En tiiä oikeen mitä teen, mietin myös välillä kun yks mies joskus lievästi ahdisteli mua ja en kertonu siitä muille kun mun poikaystävällä. Mä luotan häneen mut asiat vaan pyörii mielessä.. minävain

Kouluterveydenhoitaja/seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
01.02.2016
Heippa.
Pahoittelen että olet joutunut odottamaan tooodella kauan vastausta. Mutta täältä se nyt vihdoin tulee.
Kuulostaa oikein hyvältä että olette seurustelleet jo kauan ja olette oppineet tuntemaan toisenne kunnolla monella eri tasolla. Jos molemmat koette että haluaisitte harrastaa seksiä, ja otatte myös vastuuta ehkäisystä niin ette mielestäni ole liian nuoria. Mutta toisaalta - jos koette että haluatte vielä odottaa niin sekin on ihan normaalia. Pääasia kun päätätte harrastaa seksiä on se että molemmat haluatte sitä, ja että kuuntelette ja haluatte toisillenne hyvää.
Oikein käytettynä kondomi antaa todella hyvän suojan, silloin täytyy vaan muistaa ett kondomin täytyy olla päällä koko yhdynnän aikana. Olisi varmaan ihan hyvä jos harjoittelisitte miten konomia laitetaan päälle, joko yhdessä tai vaan poikakaverisi itsekseen. Eka kerta on aina tosi jännittävä, ja jos se on vielä sen lisäksi eka kerta kun laittaa kondomia päälle niin se voi olla vähän haasteellista. Harjoitus kuitenkin tekee mestarin myös tässä asiassa. Kondomeja löytyy myös eri kokoisina, joten mikäli yksi sortti ei tunnu hyvältä tai puristää väärästä paikasta niin kannattaa vaihtaa merkkiä.
Mielestäni voit kyllä soittaa neuvolaan ja pyytää pillereitä. Huomattavasti nolompaa on se jos et hakisi pillereitä vaan olisit ilman ja tulisit raskaaksi. Ettehän te kuitenkaan niin nuoria ole ettei terveydenhoitajat/kätilöt tietäisi mitä teidän ikäiset tekevät. Ja vaikka asuu pienellä paikkakunnalla missä tuntee ehkäisyneuvolan työntekijöitä niin heillähän on vaitiolovelvollisuus eivätkä saa keroa eteenpäain vaikka kertoisit heille asioita. Ymmärrän että haluaisit myös pillerit varmuuden vuoksi - mutta kuten sanoin niin kondomikin suojaa oikein hyvin kunhan sitä muistaa käyttää.
Jos sinua on jäänyt vaivaamaan että joku on ahdistellut sinua niin sinun kannattaa puhua asiasta jonkun kanssa. Ehkä koulukuraattori tai kouluterkkari? Poliisiin voi myös olla yhteyksissä, eikä se tarkoita sitä että tekisit hänestä mitään virallista rikosilmoitusta. En tietenkään tiedä mitä tapahtui, mutta sinun kroppasi on kuitenkin SINUN, ja ainoastaan sinä itse saat päättää kuka siihen koskee ja millä tavalla, joten jos joku on kohdellut sinua väärin, joko fyysisesti tai psyykkisesti niin sinulla on oikeus sanoa EI, ja oikeus kertoa siitä eteenpäin. Älä pelkää puhua siitä vaan etsi joku sellainen henkilö johon luotat ja aloita siitä. Yhdessä voitte sitten miettiä olisiko hyvä kertoa asiasta poliisille.
Toivon että pidät itsestäsi huolta. Älä vielä harrasta seksiä jos koet että ei vielä ole sen aika, mutta jos molemmat olette valmiita niin mikään ei myöskään estä sitä - kunhan pidätte huolen ehkäisystä.
Kaikkea hyvää sinulle!
Tessi
Hei
Kiitos viestistäsi ja kysymyksestäsi.
Kiva kuulla, että olet jo vuoden ajan seurustellut poikakaverisi kanssa. Seksin kanssa ei kannata turhaan kiirehtiä. Poikaystäväsi kanssa voitte nauttia seurustelusta ja läheisyydestä muutenkin. Keskustelkaa yhdessä milloin olette valmiita ensimmäiseen kertaan. Se on ainutlaatuinen kerta, ja varmasti myös kumpaakin jännittävä kokemus. Muistakaa kumpikin, että jokaisella on seksuaalinen itsemääräämisoikeus, eli kummankaan ei tarvitse tehdä sellaista mitä ei itse halua. Jokainen myös etenee seksuaalisuuden kohdalla omassa tahdissaan. Suomessa laki pyrkii takaamaan, että jokainen nuori saa elää nuoruuden kehitysvaiheen mahdollisimman turvallisesti. Siksi seksin harrastaminen alle 16-vuotiaan kanssa on kielletty. Nuorten väliset tasavertaiset seurustelu- ja seksisuhteet ovat kuitenkin käytännössä sallittuja.
On tärkeää myös muistaa ehkäisy. Ehkäisystä kannattaa myös keskustella poikakaverisi kanssa. Kirjoitit, että haluaisit kondomin lisäksi e-pillerit. Kondomi suojaa raskauden lisäksi myös seksitaudeilta. Kaikilla terveydenhuollon työntekijöillä on salassapitovelvollisuus, joten he eivät voi puhua asioistasi eteenpäin. E-pillerit voidaan määrätä myös ilman vanhempien lupaa. Oletko keskustellut e-pillereistä kouluterveydenhoitajan kanssa? Voisiko hän olla avuksesi tässä tilanteessa? Ja muista, että neuvoloissa käy varmasti monia nuoria, jotka ovat samassa tilanteessa, eli he ovat tottuneet tilanteisiin jossa nuorta ujostuttaa tilanne. He ovat koulutettuja alan asiantuntijoita, jotka varmasti ovat avuksi ja tueksi tilanteessa.
Harmittavaa, että sinusta tuntuu ettet voi puhua asiasta kotona vanhempien kanssa ja, että vanhempasi eivät anna sinun mennä poikaystäväsi luo yöksi. Tuntevathan vanhempasi poikaystäväsi kunnolla? Monesti voi olla, että se ettei tunne lapsensa seurustelukumppania kunnolla on hidasteena. Ja kannattaa ihan rohkeasti ottaa asiat puheeksi, monesti vanhemmat yllättävät sillä kuinka avoimesti heidän kanssaan voi keskustella asioista, kun ne itse tuo esille.
Kirjoitit viestissäsi myös miehestä, joka ahdisteli sinua. Se ei ole oikein, ja sellaisesta asiasta sinun tulisi kyllä ehdottomasti olla yhteydessä poliisiin, ja tietysti sinun on tärkeää kertoa tapahtuneesta vanhemmillesi. Tapahtuneesta on ilmeisesti aikaa. On liian suuri taakka sinulle ja poikaystävällesi pitää tuollainen asia sisällään.