Klamydia
09.11.2014
Moi! Oon siis 14 vuotias tyttö ja kaksi viikkoa sitten tapahtui jotain mitä kadun... Harrastin seksiä ilman ehkäisyä 3 vuotta vanhemman jätkän kanssa. Stressasin niin paljon että olin raskaana jne.. Mutta pari päivää sitten mulla alko menkat, ja sehän tarkoittaa etten ole raskaana? Mutta kuitenkin mulla tulee aika usein mieleen että onkohan mulla joku seksitauti, koska mulla on ollut oudon väristä ja runsasta valkovuotoa. Haluan olla varma ettei mulla ole mitään tautia, ja voisin käydä testeissä mutta onko siitä pakko kertoa vanhemmille? Maksaako testi? Auttakaa! nössö
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
Nuorisotiedottaja Sanna Vastaa
10.11.2014
Hei! Kiitos kysymyksestäsi.
Sinun kysymyksesi on välitetty eteenpäin vastattavaksi Nuortenelämä.fi - Ungdomsliv.fi -palveluun. Heidän asiantuntijat ja nuorisotiedottajat vastaavat kysymykseesi. Vastaus on luettavissa kysymyksesi alla niin pian kuin saamme sen. Sekä kysymys ja vastaus tulevat näkymään Decibelin Kysy pois -palstalla ja Nuortenelämä.fi Kysyttävää-palstalla.
Terv. Nuorisotiedottaja Sanna
Hei,
Kiitos kysymyksestäsi. Suojaamaton seksi voi aina johtaa raskauteen tai seksitaudin tarttumiseen. Tosi hieno juttu, että huolehdit terveydestäsi ja haluat varmistaa, että näin ei ole käynyt sinulle.
Voit soittaa oman kuntasi terveyskeskukseen ja kertoa, että haluat teettää seksitautitestin. Testi terveyskeskuksen laboratoriossa vaatii lääkärin lähetteen, joten testiin pääseminen edellyttää lääkärikäyntiä. Alaikäiselle lääkärin vastaanotolla käynti ja laboratoriotesti ovat maksuttomia. Alaikäisellä potilaalla on oikeus kieltää terveydentilaansa ja hoitoansa koskevien tietojen antaminen huoltajalleen. Testin tekemisestä ei siis ilmoiteta vanhemmillesi, mikäli et halua.
Kerroit, että sinulla on ollut kuukautiset suojaamattoman seksin jälkeen. Todennäköisesti sinä et siis ole raskaana. Joskus kuukautiset voivat kuitenkin tulla, vaikka raskaus on alkanut. Tämä on harvinaista, mutta niin voi käydä. Varmuuden asiaan voi saada tekemällä raskaustestin. Lääkäri voi arvioida testin tarpeellisuuden sinun kohdallasi ja kirjoittaa myös siihen lähetteen. Testin voi tehdä myös itse kaupoissa ja apteekeissa myytävillä raskaustesteillä.
Kannustan sinua rohkeasti ottamaan yhteyttä terveyskeskukseen. Voit myös käydä juttelemassa asiasta kouluterveydenhoitajan kanssa. Hän tarvittaessa ohjaa sinut eteenpäin.
Mukavaa loppusyksyä toivottaen,
Maria – Nuortenelämä.fi