Limakalvot
25.09.2014
Rupesin miettimään noita limakalvoja, ku jos ne koskee ni voi tulla sukupuolitauti ja tautisen tuoreista eritteistäkin mutta, ilman kanssa pitempään kosketuksissa niistä kai kuolee ne taudin aiheuttajat?
Eli onko nenä kokonaan limakalvoa ja suu muuten limakalvoa kielen alapuoli mukaan lukien ja pois lukien kielen yläpuoli ja hampaat tietty?
Eli jos pussaa sukupuolitautista normaalisti, niin ei tuu mitään, mutta tuleeko jos huulten sisäpuolet koskee toisiista tai jos tekee oikeen perusteellisen kielisuudelman?
Ja jos esim., tyttö nuolasis pojan terskaa vaan kevyesti niin tulisko siitä välttämättä pojalle mitään?
Toinen kysymyssarja:
Tulin saunasta ja sen jälkeen istahdin hetkeks paljaana sohvalle ja toi meijän 2v yli-innokas koira tuli ja en tie mitä se luuli näkevänsä mun haaroisa, ku se kerkes nuolasemaan kevyesti mun terskaa ja mää aloin miettimään, että sainks mää nytte siltä jonkun taudin?
Se ei oo viälä ainakaan tehny itte pentuja.
Onko koirilla edes niin vakavia tauteja kun hiv ja kuppa vai onko koirien taudit semmosia, että ne paranee ihmisellä itsestään? make
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
30.09.2014
Hei
Kiitos viestistäsi. Viestisi sisälsi paljon erilaisia kysymyksiä, toivottavasti olen vastannut niihin kaikkiin.
Limakalvoja on mm. nenässä, suussa, nielussa, henkitorvessa, silmissä, vatsassa ja suolistossa. Limakalvot eivät ole täysin tiiviitä, vaan ne päästävät läpi kehon tarvitsemia aineita tai kehosta erittyviä aineita. Limakalvot tuottavat jatkuvasti limaa. Näkyviä limakalvoja ovat suuontelon ja nielun, sierainten, silmien, sukupuolielinten ja peräaukon sisäpinnat. Reuna-alueilla iho muuttuu saumattomasti limakalvoksi, joka jatkuu sisäelimiin.
Limakalvoista voit lukea lisää muun muassa: http://www.parempaaelamaa.fi/astma/tunne-hengitystiesi/mita-limakalvot-ovat
http://www.tohtori.fi/?page=4069997&search=limakalvo
Seksitaudit tarttuvat seksin välityksellä. Seksitaudit voivat tarttua, jos emätineritettä, spermaa, esiliukastetta tai verta pääsee seksikumppanin limakalvolle tai avoimiin haavoihin. Seksitautien aiheuttajia ovat erilaiset virukset, bakteerit ja sienet. Seksitaudit tarttuvat suojaamattomassa emätinyhdynnässä, suuseksissä ja peräaukkoyhdynnässä. Seksitautitartunta on mahdolllinen silloin, jos toisella kumppaneista on jokin seksitauti. Seksitaudit eivät tartu jokapäiväisessä kanssakäymisessä ihmisten välillä, kuten suutelemalla, koskettelemalla, saunan lauteilta, wc:stä tai muista yleisistä tiloista.
Seksitaudeista voit lukea lisää esimerkiksi osoitteissa:
http://hivtukikeskus.fi/seksitaudit/
http://www.vaestoliitto.fi/seksuaalisuus/tietoa-seksuaalisuudesta/ammattilaiset/tietopankki/seksitaudit/
Se, että olisit saanut jonkin taudin koiran nuolaistua terskaasi on epätodennäköistä. Koiran suussa olevat bakteerit ja virukset ovat samoja kuin ihmiselläkin, koirien pussailun todetaan olevan harmitonta. Eviran (Elintarviketurvallisuus virasto) sivuilta voit lukea eläinten terveyteen ja turvallisuuteen liittyvistä asioista lisää: http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/
terveisin,
Mika - Nuortenelämä.fi