näppylöitä
21.02.2014
minulla on peniksessa valkoisia näppylöitä jos niitä purista niin tulee jotain valkoista, ne ei vaivaa mua mut silti haluun eroon niistä... onko se joku tauti vai? ne on ollu jo aika kauan. aaaa

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena Vastaa
24.02.2014
Hei aaaa!
Nythän me emme voi täydellä varmuudella kertoa, mitä sinun kuvailemat näppylät ovat, sillä emme näe niitä, mutta on tavallista, että peniksessä on erilaisia näppylöitä. Todennäköisesti sinun tapauksessasi on kyse tavallisista talirauhasista, jotka ehkä muistuttavat hieman finnejä, ovat valkoisia tai keltaisia. Niiden tehtävä on rasvata ihoa ja pitää iho kunnossa. Näitä talirauhasia on ympäri kehoa, mutta ne näkyvät erityisen hyvin peniksen varressa ja kiveksissä, sillä niillä alueilla ei ole ylimääräistä rasvakerrosta.
Myös hikirauhaset ja karvatupet voivat joskus olla valkoisien näppyölöiden näköisiä jos ne ovat tulehtuneet esim. puristelusta. Tästä syystä näppyjä ei kannata puristella, vaan ne tulisi jättää rauhaan. Valitettavasti näistä edellämainitun kaltaisista näpyistä ei voi päästä eroon, sillä ne kuuluvat normaaliin alapäähän.
Tietenkin kyseessä voi olla myös jokin sukupuolitauti, jos olet harrastanut seksiä ja etenkin jos olet harrastanut sitä ilman kondomia. Jos näpyt oireilevat jollakin tapaa, kannattaa sinun käydä näyttämässä niitä lääkärin vastaanotolla.
Todennäköisesti sinulla ei kuitenkaan ole syytä huoleen!
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott