puutteita seksissä
22.09.2021
Hei! Olemme seurustelleet avopuolisoni kanssa kolmisen vuotta, mutta puolisoni ei ole vielä kertaakaan nuollut minua. Eikä hän oikein halua koskettaakaan alapäätäni. Seksi sujuu ihan hyvin, ja minä otan kyllä suihin mieheltäni ja koskettelen paljonkin ja hän tykkää siitä, mutta minulla ärsyttää, että hän ei halua koskea eikä varsinkaan nuolla minua alapäästä, eikä hän pysty puhumaan siitä minun kanssa. Miten voisin ottaa asian puheeksi hänen kanssaan?
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
30.09.2021
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi. Hienoa, että kysyt neuvoja sinua askarruttavaan tilanteeseen. Kerrot, että miehesi ei pysty puhumaan asiasta kanssasi. Se ymmärrettävästi tekee asiasta keskustelemisesta haastavaa. Lähestymistapoja on kuitenkin monenlaisia.
Kun teillä on yhteistä aikaa ja rento fiilis, voit ottaa asian suoraan puheeksi esimerkiksi kysymällä “Voitaisiinko jutella meidän seksielämästä?”. Valitse sanat, jotka itsestäsi tuntuu luontevimmilta. Voit kertoa toiveistasi ja kysyä, onko hänellä puolestaan jotain toiveita seksiin liittyen. Hienoa, jos kumpikin pystyy kertomaan toiveita ja ehdotuksia yhteiseen seksielämään. Voi myös olla hyvä jakaa yhdessä ajatuksia, mihin asioihin olette tällä hetkellä tyytyväisiä seksielämässänne.
Jos miehesi pystyisi kertomaan, miksi hän ei halua koskea tai nuolla alapäätäsi, voisitte silloin yhdessä miettiä, voisiko asialle tehdä jotakin. Joskus syynä voi olla hygieniasyyt, tähän voisi auttaa peseytyminen juuri ennen seksiä ja vaikkapa suuseksisuojan käyttäminen suuseksissä (suuseksisuojaa on tärkeää käyttää muutenkin suuseksissä, mikäli ei ole varmuutta, onko kumppanilla seksitauti). Joskus syynä voi olla pelko siitä, että ei tiedä, miten alapäätä tulisi koskettaa ja nuolla. Tähän taas auttaa kommunikointi kumppanin kanssa ja vaikkapa vinkkien lukeminen tietosivuilta. Taustalla voi olla jotain muutakin.
Toisen kehon koskemista ja siitä keskustelemista voi “treenata” vaikkapa Sexpon hellyysharjoituksen avulla. Voit kysyä mieheltäsi, kokeilisitteko tätä harjoitusta. Voitte vaihtaa harjoitusta tehdessänne ajatuksia, miltä koskettaminen tuntuu siitä, joka koskettaa ja siitä, jota kosketetaan. Toista voi myös opastaa, jos jokin ei tunnu hyvältä, että millainen kosketus tuntuisi itsestä paremmalta. Tähän harjoitukseen ei liity seksuaalista koskettamista, joten tästä voi olla helpompi lähteä liikkeelle, kun opetellaan toisen mieltymyksiä ja niistä puhumista.
Toisen alapäätä voi hyväillä myös seksivälineellä, jos nuoleminen ja käsin koskeminen ei ole vaihtoehto. Alapäätä voi myös koskettaa ja hyväillä housujen päältä. Voit ehdottaa miehellesi, että lukisitte tätä Klitoris ja klitorisseksi -artikkelia yhdessä, ja kysyä häneltä, haluaisiko hän kokeilla jotain artikkelissa mainittua. Tai voit itse kertoa, jos jokin artikkelissa mainittu kuulostaa sinusta siltä, että saattaisit pitää siitä. Vaihtoehtoisesti voit myös linkata artikkelin hänelle viestillä ja käydä keskustelua viestitse, jos puhuminen asiasta on hänelle vaikeaa.
Keskusteluissa tärkeää on turvallinen ilmapiiri ja molemminpuolinen kunnioitus. On tärkeää välttää syyllistämistä ja painostamista. Seksin tulee olla ihana ja nautintoa tuottava juttu molemmille, eikä haittaa vaikka siinä olisi leikkimielisyyttäkin mukana.
Lisää tietoa ja tukea saat Hyvä kysymys –palvelun Miten puhua seksistä kumppanin kanssa? -artikkelista.
Tsemppiä ja sujuvia juttuhetkiä!
Toivottelee, Riina | Nuortenelämä.fi