Tykkääkö poika minusta?
18.04.2017
Hei! Olen ihastunut yhteen mun luokkalaiseen poikaan, ja epäilen että hänkin tykkäisi minusta mutta en ole varma. Hän tuijottaa minua aina välillä. Olen erittäin ujo enkä ole jutellut hänen kanssaan ikinä, mutta haluaisin...
Vastatkaa pian... Selinda
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
28.04.2017
Hei "Selinda"!
Kiitos kysymyksestäsi! Ihanaa, että olet löytänyt jonkun kivan pojan elämääsi. Moni muukin on ujostellut lähestyä ihastustaan, mutta voit olla varma, että poikiakin voi ujostuttaa ihan niin kuin tyttöjäkin. Siksi ei siis kannata liikaa epäröidä lähestyykö ihastustaan, voihan tiedossa olla vuosisadan rakkaustarina.
Kertomasi perusteella voi hyvinkin olla, että poika tykkää sinusta. Yleensä ihastunut ihminen saattaa esimerkiksi katsella toista pitkään, hymyillä paljon tai olla erityisen mukava toiselle. Näin ulkopuolisena on kuitenkin vaikea sanoa, mitä poika sisimmässään ajattelee, sen osaa kertoa vain poika itse. Tiedätkö, seurusteleeko hän kenenkään kanssa? Jos ei, ehkäpä joku kavereistasi voisi vihjata sinun olevan kiinnostunut hänestä. Tietysti parhain vaihtoehto olisi, että juttelisit itse hänen kanssaan -tarvitseehan teidän jossain vaiheessa puhua toisillenne, mikäli miettisitte esimerkiksi tapailun tai seurustelun aloittamista.
Kun kerran olette samalla luokalla, voisiko yhteinen pari- tai ryhmätyö olla jollakin tunnilla mahdollista? Myös ruokalassa voi mennä samaan pöytään istumaan tai voi muuten yrittää valita hänen läheltään paikan luokassa tai luokan ulkopuolella. Kysy vaikka joskus neuvoa johonkin kotitehtävään tai jos tiedät esimerkiksi hänen kiinnostuksen kohteistaan, voit kysellä ohimennen niistä. Lisäksi voit vaikka lainata häneltä kynää tai laturia, jotta pääsisit sujuvasti hänen kanssaan juttusille. Jos juttu luistaa, voit jossain vaiheessa tutustumisen jälkeen kysellä vaikkapa pojan viikonloppusuunnitelmista ja sanoa, että olisi kiva tavata muutoinkin kuin kouluaikana.
Toivottavasti poika olisi kiinnostunut, mutta muista, ettei ole maailmanloppu, vaikka hän tykkäisi sinusta vain kaverina. Ihastuksia tulee ja menee ja on pojan menetys, jos ei tajunnut, miten kiva tyttö sinä olet. Kävi miten kävi, olet ainakin yhtä kokemusta rikkaampi tämän jälkeen. Toivotaan kuitenkin, että tarinanne vasta alkaa tästä. Nuortennetin (http://www.mll.fi/nuortennetti/ihmissuhteet/seurustelu/voisko_se_tykata/) sivuilta saa lisää vinkkejä siihen, kuinka lähestyä ihastustaan. Aloitteen tekemisestä on juttua myös Demin (http://www.demi.fi/lehti/artikkelit/4-x-nain-teet-aloitteen) sivuilla.
Ota ohjat omiin käsiisi ja tee aloite. Tarvitset vain hetken rohkeutta, mutta jos opit tuntemaan tätä poikaa, saatat kohta olla ihan rennosti hänen seurassaan.
Hyvää jatkoa ja iloista kevättä sinulle ja hänelle, toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi.
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.