Vill dansa
11.06.2015
Hej! Är en kille på 18 år och jag vill kunna dansa bugg och foxtrott. Jag kan väl grunder men vill kunna vara riktigt duktig på det så man kan åka ut nån kväll och dansa.
Problemet är att jag inte har nån "partner" att dansa med. Ingen ut av mina killkompisar är intresserade av det så det är inte ide att fråga om dom bara vill hänga med och titta på nån kväll.
Känner att jag skulle ha tagit chansen när jag var mindre. Ta kurser och sånt. Ångrar stort att jag inte gjorde det.
Jag vet att det finns kurser för äldre men vill inte gå själv.
Det finns en tjej som dansar. En tjej som jag gillar. Skulle vara jätte kul att gå ut med henne på en dans men känns värdelöst när jag bara kan grunder "typ" medans hon kan dansa hur bra som helst.
P.S (det är jag som har skrivit "förklara min kärlek 1,2,3,4")
Tycker ni att jag ska åka ut nån kväll och bara ge järnet eller bara titta hur det kan se ut? Jag skulle kunna åka själv, men det är ju tråkigt det också.
Eller försöka öva hem på nå vis?

Ungdomsinformatören Jenny Vastaa
12.06.2015
Hej!
Vad trevligt att höra att du har hittat ett hobby som du gillar! ...men jag kan tänka mig hur tråkigt det kan kännas då du inte får någon med ut o. dansa/titta. Tycker inte att du skall ångra det som du inte har gjort -det hälper inte, försök istället tänka på vad du kan göra nu för att lära dig -inget är för sent.
Skulle vara fint om du skulle kunna prova på att fara på någon kurs, du har inget att förlora och fast det känns lite nervöst först så kan du märka att det är hur kul som helst -då har du också chansen att träffa andra som har ett gemesamt intresse med dig.
Tjejen som du nämner, kan bli imponerad av att du dansar och övar -tror du verkligen att hon bryr sig om att du som du själv säger "kan bara grunderna"?! Om du frågar av henne om hon kan lära dig, finns det ju en chans att hon blir glad och känner sig respekterad för sina kunskaper eller vad tror du själv? Jag kan ju bara gissa hur hon skulle reagera, men på något vis så tycker jag nog att ditt intresse för dans skulle enligt henne vara mera positivt än negativt. Kan ju ha fel, men kan ju tänka mig att det finns säkert flera som inte alls kan dansa och endast några som kan grunderna -så det är ju redan mycket det.
Försök tänka positivt. om du inte vill ångra om några år igen, är det nog säkert bäst att du börjar på en kurs. Nu har du chansen! Om du nu ändå är osäker, kan du säkert fråga av kursledaren om du bara kan hänga med en gång så du ser hurdan kursen är och se sedan om det skulle kännas bra att fortsätta. Då har du ännu en "utväg".
På dans far man ju oftast gärna med kompisar, men om du far själv, kan du hitta nya sådana och dessutom sådana som har samma intresse med dig -kanske t.o.m. hitta en danspartner?!
Som sagt så har du inget att förlora och mycket att vinna -eller hur?!