Yksinäisyys
07.05.2017
Hei, olen pian 16-vuotias tyttö. Olen ollut koko elämäni sinkku, enkä ole koskaan seurustellut. Minusta tuntuu, että en kiinnosta poikia laisinkaan.
Olen adoptoitu kiinasta ja siksi olen perinyt ulkonäköni sieltä. Tuntuu, että se on yksi suuri syy siihen miksi kukaan poika ei koskaan ole minusta pitänyt.
Minulla on kylläkin paljon tyttöpuolisia kavereita, enkä ole mikään ns. nobody, mutta poikia ei ole ollut.
Pelkään, että en tule saamaan ketään koskaan. Ystävistäni moni seurustelee, mutta minä en. Tuntuu surulliselta. Olen myös monen mielestä nössö ja kiltti. En vain halua olla mikään juoppo tai muukaan pahatapainen nuori.
Kaipaisin kyllä todella jotakuta.
En tiedä mistä voisin löytää jonkun.
Kavereillani on jatkuvasti snäppäilyä ja juttua poikien kanssa, mutta minä olen aina se, joka auttaa, en koskaan ole saanut kokea sitä itse. Haaveilen vain.
Mitä voisin tehdä tai muuttaa elämässäni, jotta saisin mahdollisuuden tulla rakastetuksi? Tyttö16
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
10.05.2017
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi! Olen pahoillani, että koet olosi yksinäiseksi ja ulkopuoliseksi. Nämä ovat luonnollisia tunteita, joita jokainen ihminen miettii joskus elämässään - riippumatta omasta alkuperästään. Siksi niin monet voivat samastua tilanteeseesi, joten et ole ainoa ihminen, joka pyörittelee samanlaisia mietteitä päässään.
Jokainen meistä haluaa tuntea itsensä rakastetuksi. Kannattaa kuitenkin keskittyä pikemminkin siihen, miten tuntee olonsa vähän laajemmalla tavalla rakastetuksi. Huoltajasi, sukulaisesi, ystäväsi ja tuttavasi rakastavat sinua, sillä sinua on helppo rakastaa. Olet ihana ja herttainen ihminen ja moni ihminen haluaisi vielä sinuun tutustua. Kun miettii kokonaisvaltaisemmin asioita, voi huomata, ettei ihan niin arvoton olekaan, mitä luulee. Toki moni kaipaa vielä sitä tiettyä ihmistä, jonka kanssa jakaisi elämänsä. Älä huoli, rakkauden voi löytää ihan minkä ikäisenä vain! Tapahtuipa se sitten koulussa tai vanhainkodissa, se on aina yhtä kaunista ja tärkeää.
Joskus voi tuntua siltä, että kaikki ympärillä olevat seurustelevat. Moni nuori ei ole kuitenkaan koskaan seurustellut sinun ikäisenäsi -ja miksi pitäisikään. Onhan teillä koko elämänne aikaa olla suhteessa -nyt nautitaan nuoruudesta ja valinnanvapaudesta! Kun asiaa suhteuttaa kuitenkin hieman isompaan mittakaavaan, voi huomata, ettei olekaan ihan yksin. Tampereella on pelkästään naispuoleisia sinkkuja hieman alle 10 000 henkilöä. Tämä tarkoittaa sitä, että jos riviin laitettaisiin 16-35 -vuotiaita naishenkilöitä, olisi heistä noin joka neljäs sinkku. Sinussa ja heissä muissa ei ole yhtikäs mitään vikaa, rakkausasiat vain ovat joskus mutkikkaita. Sinkkuus on vain yksi piirre ihmisessä ja hänen elämässään eikä määrittele kenenkään arvoa. Vai ajatteletko, että Nicki Minaj, Lady Gaga, Bella Hadid tai Taylor Swift ovat säälittäviä, nössöjä tai epäviehättäviä koska ovat sinkkuja? Eivät ole, etkä ole sinäkään.
Onneksi elämä voi olla mielekästä ihan sinkkunakin, ainahan voi nauttia siitä, että saa asettaa itsensä etusijalle ja tehdä ihan millaisia asioita huvittaa. Vaikka toisen ihmisen kaipuu voi olla kova, ota huomioon, että olet vielä nuori ja sinulla on monta mahdollisuutta tutustua uusiin ihmisiin. Tuo seuraaminen sivusta voi tuntua pahalta, mutta voithan kysyä kavereiltasi apua, mistä sinulle löydettäisiin joku kiva poika. Ja ainahan voi itse aloittaa snäppäilyn pojan kanssa, ei ole pakko odottaa toisen aloitetta. Aina kumppani ei löydy koulusta. Miten olisi harrastus, joka olisi poikavaltainen? Monet ovat myös somen kautta löytäneet jonkun, mutta tässä tapauksessa kannattaa aina varmistua, että kyseessä on oikeasti se ihminen, joka hän sanoo olevansa.
Ole huoleti, maailma on täynnä poikia, joita viehättävät aasialaiset piirteesi. Korosta kaikkia hyviä puoliasi, niitä on varmasti paljon! Myöskään kiltteys tai "nössöys" ei ole paha juttu, päinvastoin, tuollaisen tytön kehtaa viedä kotiin näytille! Ole oma itsesi, sinun ei tarvitse muuttua keneksikään toiseksi. Ethän sinäkään varmaan haluaisi sellaista poikaa elämääsi, joka ensin näyttelisi toisenlaista kuin mitä on ja sitten vasta paljastaisi todellisen luonteensa. Seurustelu ei myöskään yksin tee auvoisaksi, se ei siis ole ratkaisu kaikkiin elämän ongelmiin. Yksinäinen voi olla myös seurustelusuhteessakin.
Uskalla rakastaa itseäsi, se on tärkein asia jokaisen elämässä. Jos asia painaa sinua kovasti, kannattaa ihmeessä puhua jollekin luotettavalle aikuiselle, heillä on kokemusta asiasta, vaikka ei siltä nyt vaikuttaisikaan. Toivottavasti myös kavereistasi olisi tukea sinulle. Voit myös tutkia, löytyisikö Demin sivuilta keskustelua tästä aiheesta, sillä kohtalotovereita sinulla on monia. Samalla saatat saada uutta näkökulmaa tilanteeseesi sekä vertaistukea. Muista, että jotkut saattavat huijata tai pistää omiaan palstalla, mutta pääosin ihmiset saattavat puhua ihan omista kokemuksistaan.
Pysy juuri tuollaisena kuin olet! Toivotaan, että olet onnellinen, tuopa elämä eteesi millaisia vaiheita tahansa. Ihania kevätpäiviä ja kaikkea hyvää sinulle, toivoo Maija, sosionomi/seksuaalineuvoja -Nuortenelämä.fi.
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.