Seksitön elämä normaalia?
13.07.2020
Hei!
Minulla on ollut monta vuotta niin, että en ole kokenut tarvitsevani seksiä toisen ihmisen kanssa. Tämä pätee naisiin sekä miehiin. Olen 26v nainen ja olen vuosia kokenut olevani aseksuaali, silti tunnen todella voimakasta vetoa naisiin mutta en halua kenenkään kanssa sänkyyn (koen myös että penikset ällöttää, muttei tuntuisi pahalta seurustella aseksuaalin miehen kanssa, ihastun helposti ulkonäköön ja ihmiseen. Aseksuaaleja miehiä on vain todella harvassa).
Kaikesta huolimatta joskus "tekee mieli" tai "panettaa", saatan kiihottua esim jostakin elokuvasta mutta hoidan kaikesta huolimatta omat asiani yksin ja se vie minulta vain hetken, en tarvitse enempää itsetyydytykseen. Onko tämä normaalia? Ajatukseni eivät ole muuttuneet vuosien varrella mihinkään siitä, etten halua seksiä toisen kanssa. Tärkeämpää minulle on aina ollut pussailu, halailu ja itse seurustelu. Onko normaalia, ettei se tunne välttämättä koskaan muutu? Ei ole tullut sellaista tunnetta. Ennemmin on tullut tunne, etten tunne oloani mukavaksi jos joku koskettelee, enkä siksi ole ollut siinä tilanteessa, että joku toinen koskettelisi minua alapäästä tai muuta vastaavaa. Haittaako se, jos tämä tunne ei ikinä muutu ja olisin neitsyt, vaikka minulla olisikin lapsi? Katsooko ihmiset pahasti, lukeeko jossakin kiveen kirjoitettuna, että on pakko harrastaa seksiä eikä kukaan voi olla neitsyt, oli miten vanha tahansa ja oli lapsi tai ei)?? Tekeekö ssksitön elämä hallaa keholleni? Ajatus minun seksittömyydestäni tuntuu ylitsepääsemättömältä asialta muutamalle muulle ihmisille. En tiedä muuttuuko se asia koskaan, voi olla jos löytää jonkun kumppanin, jonka kanssa säätää yhdessä. En tähän asti ole kokenut mitenkään erityisemmin "tarvitsevani" seksiä. Aseksuaali nainen
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
15.07.2020
Hei Aseksuaali nainen!
Kiitos kysymyksestäsi. Seksitön elämä on normaalia.
Aseksuaalisuus siis tarkoittaa, että kokee hyvin vähän tai ei ollenkaan seksuaalista vetovoimaa toisia ihmisiä kohtaan. Aseksuaali henkilö voi kokea esimerkiksi emotionaalista ja romanttista vetovoimaa toisiin ihmisiin. Lisäksi seksuaalinen vietti on jokaisen, myös aseksuaalien, kohdalla hyvin yksilöllinen. On siis normaalia, että “tekee mieli” tai “panettaa”, vaikka ei kokisi seksuaalista vetovoimaa muihin ihmisiin. Niin kuin kaikkien, myös aseksuaalien kohdalla itsetyydytys on yksilöllistä - joidenkin elämään se kuuluu, joidenkin taas ei. Kertomasi kuulostaa normaalilta. :)
Aseksuaalisuutesi on tosi ok ja normaali juttu – samoin kuin se, ettei asia koskaan muuttuisi. Jokaisen seksuaalisuus voi kuitenkin elämän mittaan muovautua, sekin on normaalia.
Kenenkään ei tarvitse harrastaa seksiä, jos ei halua. Jokaisella on seksuaalinen itsemääräämisoikeus. Jokaisella on oikeus määrätä omasta kehosta ja omista rajoista. Onkin tärkeää tiedostaa omat rajat (esim. millaista kosketusta ei halua) ja pitää niistä kiinni. Kenelläkään ei ole oikeutta ylittää rajojasi. On jokaisen oma valinta, kuuluuko seksi omaan elämään vai ei. On täysin ok, jos haluaa olla koko elämänsä harrastamatta seksiä toisen ihmisen kanssa. Ei siis myöskään haittaa, vaikka olisit neitsyt ja sinulla olisi lapsi. Se, ettei sinulla ole seksiä kenenkään kanssa, ei tee millään tavalla hallaa kehollesi.
Ikävää, että jotkut ihmiset kokevat seksittömyytesi ylitsepääsemättömäksi asiaksi. Muista kuitenkin, että sinun elämääsi ei tarvitse kuulua seksi toisen ihmisen kanssa, jos et itse sitä halua. Seksiin toisen ihmisen kanssa tulee ryhtyä vain siinä tapauksessa, jos molemmat osapuolet sitä haluavat.
Halutessasi saat lisää tukea esimerkiksi Sinuiksi-chateissa.
Mukavaa kesän jatkoa ja kaikkea hyvää sinulle.
Lämpimin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi