smittad?
18.09.2024
Hej! Jag låg med en kille för 4 dagar sedan som har herpes. Vi använde naturligtvis kondom under samlaget, men jag är ändå orolig att jag blivit smittad. Jag vet nu att herpes även kan smitta fast man har kondom och partnern är symptomfri (han var symptomfri då). Det enda jag gör nu är att gå runt och oroa mig. Jag har lätt för att få svampinfektion efter samlag och det har känts som om jag fått det igen, men eftersom jag legat med honom kan jag inte vara säker att det är just det och inte herpes. Tror även att jag har fått urinvägsinfektion, eller så känns det iallafall, men det kan ju också hända att det är herpes? Hur tidigt kan jag gå och testa mig, och vart ska jag ens gå? Är så orolig att jag blivit smittad även om jag vet det är vanligt.

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
19.09.2024
Hej,
Symtom på genitalherpes brukar visa sig 3-7 dygn efter smittotillfället, men både svampinfektion och urinvägsinfektion har symtom som kan påminna om de man får av genitalherpes så det är verkligen inte lätt att veta vad som är vad. Du gjorde allting du kunde, d.v.s. använde kondom, och din partner är symtomfri - så risken att smittas är förhållandevis liten men kan inte heller uteslutas helt. Det finns många saker jag skulle behöva fråga dig för att kunna ge ett heltäckande svar på dina frågor.
Det lättaste just nu skulle kanske därför vara att du kontaktade preventivrådgivningen på din hemort och diskuterade dina symtom med dem. Vid behov kan de då lägga in remisser till olika tester, och/eller boka tid för undersökning. Herpes är inte nödvändigtvis någonting man testas för, eftersom det är ett virus som man kan vara bärare av oavsett om man har symtom eller ej. Det som ändå kan testas är t.ex. bakterieodling (för att få reda på om det t.ex. är svampinfektion eller bakteriell vaginos) och huruvida det är en urinvägsinfektion eller inte. Om det skulle finnas synliga tecken på en herpesinfektion så kan en läkare också skriva ut mediciner som påskyndar läkningen, även om det inte finns någon medicin som botar infektionen.
Det är förstås bara du som vet just nu hur mycket symtom du har och hur kraftiga de är. Ibland kan "vanligt sex" också ge de symtom du beskriver utan att det är någon smitta alls, men jag tycker förstås att det är bra att du känner till att det alltid kan finnas risk för smittor om man är sexuellt aktiv. Om du tidigare har haft urinvägsinfektion så vet du att "första hjälpen" alltid är att dricka mycket så att du kissar mycket och ofta.
Ring din preventivrådgivning så tror jag att du kommer att känna dig lugnare.
Kram,
Tessi