sperma
27.09.2020
Hei. Valuuko sperma pois naisen pimpistä yhdynnän jälkeen, jos ei käytetä kondomia? Jos nainen nousee ylös sängystä yhdynnän jälkeen, ja pukeutuu, valuuko se sperma pikkuhousuihin? Voiko runsas siemensyöksy tahria pahasti pikkarit? Jos halutaan saada lapsi, onko seksi syytä ajoittaa aina iltaan, että jäätäisiin heti sänkyyn? Pysyykö sperma silloin sisällä?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
30.09.2020
Hei,
Aivan, kuten kirjoitit, siemenneste valuu naisesta ulos seksin jälkeen, jos kondomia ei olla käytetty. Parhaassa tapauksessa vessa on lähellä, joten nainen voi mennä pissalle/peseytymään jälkeenpäin, koska sperma itsessään (kuten myös bakteerit, joita liikkuu edes takaisin seksin aikana) voivat aiheuttaa ärsytystä tai häiriön emättimen pH-arvoihin. (Sperman pH-arvo on hyvin emäksinen, kun taas emättimen pH-arvon tulee olla hapan. Tämä on myös syy sille, että naiset, jotka harrastavat seksiä ilman kondomia, saavat useammin esim. hiivatulehduksen). Mutta kyllä, jos ei ole mahdollisuutta päästä vessaan tai pyyhkimään itseään, tällöin naisen alushousut likaantuvat.
Jos yrittää tulla raskaaksi, voi siitä mahdollisesti olla apua, että makaa hetken paikoillaan seksin jälkeen, jotta sperma pysyy sisällä, mutta luultavasti se riittää, että pysyy vain hetken paikoillaan ja sitten menee peseytymään.
Terveisin, Tessi