Esinahka
06.06.2021
Hei. Esinahkani ei pysy takana vaan menee aina terskan päälle. Haluaisin että terska olisi kokoajan paljaana. Miten sen saisi pysymään takana vai auttaako tähän vain ympärileikkaus ja kannattaisiko se leikata masi
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
11.06.2021
Hei masi!
Kiitos kysymyksestäsi. Joillakin miehillä esinahka peittää koko terskan, joillakin se peittyy vain osittain. Joillakin terska on kokonaan ”paljaana”. Esinahan voi liikuttaa taakse, mutta jos sitä ei saa siellä pysymään, ei asialle voi itse oikein mitään. Esinahka kuitenkin suojaa terskaa. Jos esinahkaa ei ole, terskan pinta paksuuntuu, jolloin se ole niin tuntoherkkä.
Suomessa julkisessa terveydenhuollossa (terveyskeskuksissa tai julkisissa sairaaloissa) ei tehdä ympärileikkausta ilman lääketieteellistä syytä. Jotkut yksityiset lääkäriasemat kuitenkin tekevät. Operaatio voi maksaa yli 600 €.
Ympärileikkaus on iso päätös ja pysyvä muutos. Sitä kannattaakin miettiä harkiten. Tarkastele erityisesti niitä syitä, miksi haluaisit ympärileikkaukseen. Juttele ajatuksistasi myös jonkun luottohenkilösi kanssa, niin voit saada tukea ja erilaisia näkökulmia asiaan. Kukaan ei silti voi puolestasi päättää, menetkö ympärileikkaukseen vai et. Se on kokonaan sinun itsesi päätettävissä.
Jos kallistut ympärileikkauksen puoleen, ennen lopullista päätöstä on hyvä jutella myös kirurgin kanssa ympärileikkauksen riskeistä ja jälkihaitoista sekä käydä läpi, mitä operaatiossa tehdään, jotta olet varmasti kartalla siitä, mitä tapahtuu.
Voit halutessasi jutella asiasta lisää kahden kesken ammattilaisen kanssa esimerkiksi Poikien Puhelimen eri kanavissa
Lisää tietoa esinahasta saat Hyvä kysymys -palvelusta.
Mukavaa kesää sinulle!
Ystävällisin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi