esinahka
15.01.2021
Moi! Esinahkani aukko on vain noin 1cm kokoinen, joten sen vetäminen terskan taakse on vaikeaa, myös erektiossa kuin rentonakin. Kun siitä katsoo sisään voi nähdä kun esinahka on kiinni terskassa ihopoimuilla. Sieltä näkyy myös sellaista valkoista töhnää, ja tuntuu epämiellyttävää hajua. Mikä avuksi?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
Nuorisotiedottaja Piia Vastaa
19.01.2021
Hei,
Kuulostaa siltä, että esinahkasi on niin tiukka, että aluetta on vaikeaa pitää puhtaana. Kuvailemaasi valkoista ”töhnää” kutsutaan smegmaksi ja se on sekoitus talia ja kuolleita ihosoluja. Osaltaan sen tehtävä on pitää iho pehmeänä ja terveenä – mutta silti on tärkeää voida pestä alue esinahan alta, koska muuten se voi johtaa epämiellyttävään hajuun ja pahimmassa tapauksessa tulehdukseen.
Mielestäni sinun kannattaisi varata aika terveyskeskuksen lääkärille tai koululääkärille, joka voi arvioida, onko tarvetta toimenpiteelle vähentää esinahan kireyttä. Ei ole lainkaan epätavallista, että esinahka on kireä, mutta tarvittaessa on hyvä tehdä toimenpide, jotta alue on helpompi pitää puhtaana – sekä helpompi nauttia seksistä sitten, kun sen aika on.
Terveisin, Tessi