Hejsan svejsan
14.01.2020
Jag är en kille på 15 år och jag hsr rökt ksk i 1 år men slutat för att jag har fåt informationen att röikning påvärkar växandet av snoppen och har ångest över att den ksk inte blir lika stor som den skulle ha kunat den är nu 14,5 vad ska jag göra Anonym

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
16.01.2020
Hej.
Så bra att du har fattat beslutet att sluta röka. Rökningen medför faktiskt ingenting positivt för din kropp överhuvudtaget så på alla tänkbara plan är det det bästa beslutet att helt enkelt låta bli.
Hur rökningen påverkar kroppen är givetvis individuellt, och det inverkar ju också hur mycket man röker och hur man sköter sin hälsa i största allmänhet. Det är med andra ord svårt att säga i vilket skede rökningen börjar inverka på den fysiska utvecklingen och i vilken mån det gör det. Men det man vet är att personer som börjar röka tidigt utvecklas sämre/mindre än sina jämnåriga, och att rökningen påverkar t.ex. spermaproduktionen - men jag kan inte göra något uttalande om huruvida rökningen påverkar storleken på ditt könsorgan.
Med tanke på din ålder så har du antagligen inte utvecklats klart ännu utan du kan ha flera år av pubertetsutveckling kvar ännu, men eftersom jag inte vet hur du ser ut så är det svårt för mig att säga. Storleken som du skriver nu, d.v.s. 14,5cm är helt normal. Men om du vill vara säker på att du skall utvecklas så "normalt" som möjligt också i fortsättningen så är det rökfrihet och lagom mycket sömn, motion och mat som gäller. Jag inser att det kan låta trist för en ung person, men det är helt enkelt det kroppen behöver för att den skall må bra och vi kan inte påverka det så mycket.
Forstätt att vara rökfri. Du kommer aldrig att ångra att du slutade med det.
Kram
Tessi