Äitipuoli otti suihin
06.01.2023
Hei! Mun äitipuoli otti multa suihin uutena vuotena. Kysyin voidaanko panna mut se sano ettei voida. Se oli aika kännissä ja alko ensin runkkaamaan mua, sit se meni alas polville ja alko ottaan suihin. Se puristeli mun pslleja samal ku imi ja sit laukesin sen suuhun. Oon 16 ja se jotain 42??
Stinke

Nuorisotiedottaja Stinke Vastaa
12.01.2023
Hei ja olipa hyvä että kirjoitit meille!
Se mitä kerroit, herätti minussa huolta. Kertomasi asetelma ei kuulosta terveeltä eikä hyvältä. Vaikka lain mukaan sinänsä rikosta ei ikäsi mukaan olekaan tapahtunut (Suomessa suojaikäraja on 16-vuotta), on sinun tapauksessasi kuitenkin rikos kyseessä. Tämä johtuu siitä, että seksuaalinen kanssakäyminen on tapahtunut äitipuolesi kanssa. Vaikka äitipuolesi ei olekaan sinulle biologista sukua, lain mukaan äitipuolesi lasketaan perheenjäsenekseksesi eli siten kyseessä on insesti. Voidaksesi harrastaa seksiä henkilön kanssa, jolla on sinuun auktoriteettiasema, tulisi sinun olla 18-vuotias eli täysi-ikäinen. Sinä et ole siis toiminut asiassa väärin, mutta äitipuolesi on syyllistynyt rikokseen.
Ensinnäkin ikäeronne on hyvin suuri. Tekstistäsi ei käynyt ilmi onko sinulla aiemmin elämässäsi ollut seksuaalisia kontakteja, vai oliko tämä sinulle ensimmäinen kerta intiimisti? Ikäerossa varmasti näkyy myös kehityseronne, jotka sinun iässäsi ovat merkittävässä roolissa. Huolestuttavinta on kuitenkin se, että sinun isäsi naisystävä eli äitipuolesi, jonka kuuluisi olla sinulle turvallinen aikuinen, on käyttänyt auktoriteettiasemaansa väärin.
Tilanne aiheuttaa varmasti päässäsi myös ristiriitoja siitä, että nainen on myös suhteessa isääsi. Myös se, että aikuinen on humaltuneessa tilassa alaikäisten kanssa, on omiaan herättämään aikuisessa huolta kasvuympäristöstäsi sekä siitä onko kasvuympäristö sinulle turvallinen. Voit tehdä myös itse itsestäsi lastensuojeluilmoituksen, tai pyytää jotakuta aikuista sellaisen tekemään. Voit ilmoittaa suojeluun asiasta soittamalla sosiaalitoimistoon. Alueesi sosiaalitoimiston numeron (en laita sitä tähän siksi että paikkakuntasi ei paljastu) löydät googlettamalla ”sosiaalitoimisto yhteystiedot sekä paikkakunta jolla asut”.
Vaikka asia ei juuri nyt tuntuisi sinusta ahdistavalta tai vakavalta, voivat tämänkaltaiset tilanteet alkaa vaivata myöhemmin aikuisemmalla iällä. Olisikin tärkeää, että uskaltautuisit puhumaan asiasta jonkun kanssa. Se joku voi olla kuka tahansaa aikuinen, joka tuntuu sinusta turvalliselta. Koulun henkilökuntaan kuuluva henkilö, kuten kuraattori, opettaja tai koulukoutsi. Sukulainen, etsivä nuorisotyöntekijä, sairaanhoitaja tai ystäväsi vanhempi.
Muistathan, että nykyisen uuden lakiuudistuksen myötä mikä tahansa seksuaalinen teko ilman suostumusta tulkitaan raiskaukseksi. Et kertonut tekstissäsi jos olit antanut suostumustasi tekoihin, joita tapahtui? Se, että olet poika ja sinua lähennellyt on nainen, ei tee asiasta yhtään hyväksyttävämpää. Ajattele jos asia olisi toisinpäin; tyttö olisi sinun ikäisesi, jota humalainen isäpuoli tyydyttäisi? Miltä se sinusta vaikuttaisi?
Olen pahoillani siitä, miten uusi vuotesi on alkanut. Muista, että mikäli apua tarvitset, sitä on aina saatavilla! Voit aina olla yhteydessä esimerkiksi rikosten uhrien hätäkeskukseen. Siellä vastaa aina aikuinen, jonka kanssa voit puhua ajatuksistasi. He myös osaavat neuvoa ja pohtia kanssasi mikä on ok ja mikä ei ole. He tuntevat myös lain erittäin hyvin. Rikosuhripäivystykseen saat yhteyden soittamalla ilmaiseksi numeroon 116 006. Suomeksi saat palvelua maanantaista perjantaihin klo 9-20. He osaavat auttaa myös esimerkiksi rikosilmoituksen tekemisessä. Rikuun voi myös AINA soittaa, vaikka rikosta ei olisikaan tapahtunut, vaan haluaisit vain keskustella ja pohtia asioita.
Muista, että sinulla on oikeus sinun fyysiseen koskemattomuuteesi sekä turvalliseen ikätasoiseen kehitykseen! Se, että äitipuolesi on ollut humalassa, ei ole mikään syy toimia sopimattomasti, väärin tai sinun rajojasi tai lakia kunnioittamatta.
Mikäli voimme auttaa jotenkin, tiedät kuinka meidät tavoittaa. Älä epäröi ottaa uudestaan yhteyttä!
Yst. Terv. Stinke