Apua
10.01.2018
Olen 175cm pitkä ja painan 45kg. Olen 15 vuotias. Vaikka terkkari sanoo että minun pitäisi lihoa, koen itseni läskiksi ja haluan laihduttaa. En pysty syömään ilman että ajattalen kuinka ruoka lihoittaa minua. Mitä minun kannattaisi tehdä? Jumissa
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
19.01.2018
Hei ja kiitos viestistäsi.
Viestisi mukaan olet 15-vuotias, joten olen kasvavassa iässä. Terveellinen, monipuolinen ja ravitseva ravinto on sinun ikäiselle tärkeä, jotta kasvusi ja kehityksesi jatkuu normaalisti. Kun antamiesi pituuden ja painon mukaan laskee painoindeksin niin näyttää tulos siltä, että olet alipainoinen.
Kertomasi perusteella näyttää siltä, että sinulla on vääristynyt omakuva. Kouluterveydenhoitajasi on kyllä oikeassa siinä, että sinun pitäisi syödä enemmän. Suosittelen vahvasti, että otat yhteyttä kouluterveydenhoitajaasi ja keskustelette yhdessä miten olisi syytä edetä tämän asian suhteen. Sinun on hyvä olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaasi ensi tilassa ennen kuin sinulla on edessä isompi ongelma alipainon, ravinnon, syömisen ja kasvun sekä kehityksen suhteen. Kouluterveydenhoitajasi näkee myös sinun kasvu- ja kehityskäyrän, joten hän voi arvioida tilannetta tietysti tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin. Terveydenhoitaja pystyy myös arvioimaan tarvitsetko tilanteessasi muuta tukea kuin käyntejä terveydenhoitajalla.
Kovasti tsemppiä ja mukavaa talven jatkoa.
Mika - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.