Ärsyttää
06.01.2015
Minulla on yksi sellainen kaveri joka on aina lainaamassa multa tavaroita ja aina hukkaa tai ei muutenvaan palauta niitä.esim koulussa ei ole ikinä kyniä mukana.ja sit se joskus jopa varastaa jotain mutta palauttaa myöhemmin Ärsyttää

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
07.01.2015
Hei!
Tuo ei kyllä kuulosta mukavalta, eikä ihme, että vähän ärsyttää… Et kertonut jos olet yrittänyt sanoa kaverillesi, että hän voi lainata jos hän palauttaa. Ilmeisesti hän ei ole ymmärtänyt mitä lainaamisella tarkoitetaan. Yleensä lainattu tavara/asia myös annetaan takaisin samanlaisessa kunnossa kuin se on ollut kun sen on saanut lainaan. Jos olet sanonut hänelle asiasta mutta hän ei siltikään palauta lainaamisiaan, voisitkohan harkita kieltäytymään lainaamasta seuraavalla kerralla kun hän haluaa jotakin? Alkoi myös vähän mietityttää mistä kaverisi käytös johtuu? Eikö hänellä ole omia kyniä ollenkaan? tai muita tarpeellisia tavaroita? Voisi auttaa jos juttelisit kaverisi käyttäytymisestä esim. koulukuraattorille. Voit mennä aluksi kertomaan asian yksin tai ottaa heti kaverisi mukaan jos haluat. Jos kaverillasi on jotain huolia, jotka saavat hänet käyttäytymään kertomallasi tavalla, olisi hänen hyvä puhua niistä jollekin luotettavalle aikuiselle. Kuraattori voi saada kaverisi ymmärtämään, että hän ei käyttäydy oikein ja samalla kysyä hänen yleistä vointiaan.
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny