Ihmeen tytöt
16.02.2016
Minun ystäväni (melli) vain ignooraa minua. taisiis hän sanoi ehkä 3viikkoo sit et oon hänen paras ystävä ja hän ei vaihtele ystäviään paljon mutta nyt hän on alkanu vältellä minua todenteolla. hän on vain muidenkanssa ja tämä alkoi vain yhtäkkiä ilman mitään (olen varma tästä) hän on semmoinen. Melli tutustui myös jonkinaikaa minun kautta aika uuteen ystävääni Vanamoon. nyt melli tunkee kokoajan vanamon luo vaikka vanamolla on oma parasystävä. hän ei suostu halaamaan muita kun vanamoa ja tönäsee minut vain pois edestä jos olen menossa hänen luokseen ja vanamo kulkee perässäni. hän pilkkaa minua ja saa minut itkemään. ei ole kiltti. osa kai johtuu kateudesta koska ollaan vanamon kanssa tosi hyviä ystäviä yms. vanamon parasystävä tuntee itsensä vihatuksi kun melli vaan parveilee vanamon ympärillä. yritimme sanoa vanamolle siitä mutta melli vain sanoi että syyllistämme häntä kokoajan. vanamo ja minä pidämme kyllä hänestä osaksi siksi koska suuttuessaan hän on kauhea. mitä teen tämän kanssa. en voi/halua mennä puhumaan kenellekkään ja enkä myöskään vanamolle tai mellille. miten voisin viestiä mellille ettei hänen täydy palvoa vanamoa ja roikkua hänessä. jos kävelemme vanamon kanssa vierekkäin hän tunkee väliimme yms. tämä on kauheaa minusta ja vanamon parhaasta ystävästä sekä vanamosta. melli kirjoittaa PELKÄSTÄÄN vanamosta esim. igbioon, laittaa pelkästään Vanamosta MONIA kuvia joissa ylistää vanamoa. minulle ja vanamon parhaalle ystävälle tulee tästä kauhea olo koska tunnemme olomme ällöttäväksi yms. miksi melli tekee tämmöistä. miten tuon loukkaamisen saisi loppumaan. ei siinä mitään että sai uuden ystävän mutta tuo menee jo liian pitkälle. varsinkin kun melli sanoo että olemme vanamon parasystävä ja minä hänelle yhtätärkeitä kuin vanamo. Argh

Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
22.02.2016
Hei Aargh!
Ikävä kuulla, että ystäväsi ei ota sinua huomioon. Hän vaikuttaa sellaiselta henkilöltä jolla on vaikeuksia olla monen kaverin kanssa samaan aikaan...Mitä jos ottaisit ystäväsi "puhutteluun". Kertoisit hänelle, että hänen käyttäytymisensä ei ole mukavaa ja että haluaisitte voida viettää mukavaa aikaa yhdessä porukalla. Jos tuntu siltä, ettet voi puhua mellille, puhu vanamolle ensin niin saat tukea ja turvaa hänestä. Uskoisin että mellillä on joitain omia huolia koska hän käyttäytyy noin -ehkä hän pelkää jäävänsä pois teidän kaveriporukasta ja yrittää siksi olla niin hyvää pataa ja liiaksikin vanamon kanssa. Jos puhuisit ensin vanamolle ja päättäsitte yhdessä sanoa, että hänen ei tarvitse olla huolissaan ystävyydestänne, hän voisi ehkä ymmärtää että te ette jätä häntä yksin vaikkei hän liimaudu kiinni teihin. Luuletko, että mellin käytös voisi johtua hänen omasta epävarmuudestaan? Jos näin on, voi puhuminen hänen kanssaan helpottaa tilannetta. Hän ei siitä huolimatta saa olla ilkeä sinulle, joten jos hän sanoo sinulle jotain ikävää, kerro hänelle että sinulle ei puhuta niin. Hänen pitää olla sinulle hyvä kaveri ja puhua sinulle kauniisti, ei haukkua vaikka olisikin pahalla päällä. Ymmärtääköhän hän itse kuinka loukkaavasti hän saattaa sanoa tai tehdä? Ehkä teidän pitäisi puhua tästä asiasta jollekin luotettavalle aikuiselle koulussa -joskus tällaisen asian selvittämiseen on hyvä ottaa ulkopuolinen tuttu henkilö avuksi, vaikkapa koulukuraattori. Jos et halua mennä yksin, menkää vaikka yhdessä vanamon kanssa kuraattorin juttusille, uskoisin että hän voi auttaa teitä ja ennenkaikkea melliä olemaan parempi ystävä  koska hän on varmasti selvittänyt samankaltaisia tilanteita aiemminkin -eikä teille synny niin herkästi riitaa kun joku ulkopuolinen tukee teitä asiassa. Voit hyvin myös jutella mellin käyttäytymisestä omille vanhemmillesi, koska hekin voivat varmasti auttaa sinua ottamaan yhteyttä kuraattoriin tai muutoin tukea asiassa.
Luotettava aikuinen voi myös olla joku koulussanne oleva tuttu kiva opettaja.
Terveisin, nuorisotideottaja Jenny