Kaveriongelmia
10.07.2016
mitä minun täytyy tehdä??
1. minun yksi ei saa kotoa paljoa rahaa ja jos saa hän tuhlaa sen heti, aina kun olen hänen kanssaan joudun käyttämään häneen jonkinverran rahaa, riippuu tilanteesta. en itsekkään ole mikään rikas, mutta teen paljon kotitöitä ja säästän että minulla olisi edes vähän rahaa. hän aina pyytää minulta vaikkapa palaa jäätelöstäni tai suklaapatukastani. raha-asiat ahdistavat minua paljon ja joudun välillä ostamaan hänelle vaikka pitsan vain koska en kehtaa sanoa etten halua käyttää häneen rahaa koska tietenkin hän loukkaantuisi eikä minulla edes ole paljoa muita kavereita. ainakun hän on meillä hän lainailee vaatteita, syö minun karkkejani joita olen säästänyt vaikkapa karkkipäivälle yms
2.minulla on toinenkin kaveri. hän aina sotkee huoneeni, jos joskus kehtaan pyytää häntä vaikka siivoamaan jälkensä hän EHKÄ tekee sen mutta loukkaantuu siitä. minua aina vähän ahdistaa jos ruokiani hipelöidään tai tyynyni päällä pidetään likaisia jalkoja, tai muutenkin sängylläni ja hän tekee niitä molenmpia ja olen kerran ulkaltautunut sanomaan siitä ja hän vain suuttui ja rupesi itkemään ja sen jälkeen vain olen jättänyt sanomatta ja pessyt jokakerta kun hän on ollut meillä niin kaikki lakanani. mitä minun täytyisi sanoa jos "hei tota mua vähän ahistaa paljaat jalat varsinki jos ne on paikalla jota yritän pitää puhtaana että voin tulla sinne suihkun jälkeen enkä likastu yms. ei sun jaloissa ole mitään vikaa mua vaan ahistaa" on liian loukkaavasti sanottu.
3. sitten on vielä kolmas kaveri jonkakanssa ei ole mitään muuta ongelmaa kuin se että nämä kaikki kolme kun lainailevat aina vaattetani, he sotkevat niitä, minulla on mennyt jo pari lempipaitaa pilalle, ja tällä kolmannella kaverilla on semmoinen ongelma josta en ole varma tietääkö hän itse siitä mutta hän hikoilee paljon ja hänen hikensä on todella haisevaa enkä voi oikein enää käyttää vaatteita koska hienhaju ja keltaiset läikät ei oikein lähde pesussa.
mitä minun täytyy tehdä kun en kehtaa sanoa mitään suoraan koska tiedän jo miten paljon he loukkaantuisivat jos sanoisin kaiken suoraan. pitääkö minun vain jatkaa turhaan lakanoiden pesemistä (rahantuhlausta), turhaan jättää vaatteet sitten vain kaapinperälle koska he ovat joko hiennyt ne pilalle tai muuten rikkonut tai sotkenut ne, sekä turhaan rahan tuhlaamista kaveriini? kaverini ovat noita juttuja lukuunottamatta sanattoman tärkeitä minulle eikä kolmas kaveri edes tee miltein mitään tahallaan eikä lainaile vaatteitani usein apuah

Vik. ungdomsinformatören Alexandra Vastaa
12.07.2016
Hei,
Ymmärrän sen että tämä ei ole kivaa jos sinun joka kerta pitää tuhlata häneen rahaa. Mutta sinun pitää tietää ja muistaa jatkossa että sinun ei ole pakko aina ostaa hänelle jotain. Sinun ei ole pakko ikinä ostaa hänelle jotain, sillä rahat ovat sinun. Jos sinä jopa teet töitä kotona siksi että saisit rahaa, niin sinun ei todellakaan tarvitse tuhlata niitä häneen.
Oletko kokeillut kertoa hänelle että ei sinullakaan ole ylimääräistä rahaa? Jos siltä tuntuu niin jätä joskus rahasi kotia kun menette jonnekin. Silloin sinulla on helpompaa sanoa hänelle että sinulla ei ole rahaa jos ne eivät edes ole mukana.
Jos siltä tuntuu, niin kerro hänelle joskus tunteistasi. Miltä sinusta tuntuu kun hän aina syö karkkejasi ja lainaa vaatteitasi. On OK kertoa miltä tuntuu!
Sama juttu toisille kavereillesi, sinun pitää uskaltaa kertoa miltä tuntuu. Yritä sanoa niin kiltisti kun mahdollista. Kysy jos hän voisi ottaa jalkansa pois tyynyltäsi, että siinä kuuluu nukkua. Siitä ei tarvitse tehdä iso juttua, mainitse joskus ohi mennen vaan ja katso miten hän reagoi. Se on sinun huoneesi ja sinä siitä päätät. Toisten luona tulee myös siivota jos on sotkenut niin voi hyvin pyytää hänen siivota jälkensä joka kerta. Jos pyydät tarpeeksi monta kertaa, niin ehkä hän pian oppii ja tekee sen automaattisesti jatkossa.
Jos sinusta tuntuu ettei ole OK että he lainaavat vaatteitasi, niin sano heille että ehkä joku toinen kerta sitten. Saa sanoa sellaisesta ja voit myös mainita heille että toivot että he sanovat sinulle jos heidän mielestä teet jotain mistä he eivät tykkää. Jos on läheisiä kavereita niin tavalla tai toisella kyllä ymmärtää toisiaan. Tavarat ovat kuitenkin sinun ja niin ovat myös rahat. Juttele heidän kanssaan, ehkä yksi kerrallaan, ja varovasti kerro mitä tunnet. Yritä pitää keskustelu rauhallisena.
Terveisin,
Alexandra