Kiusaamista?
06.11.2014
Moi,minä kerron nyt mitä parin viikon aikana on tapahtunut. Eli siis minä sain ehkä kuukausi sitten uuden ystävän, (leikitään että hänen nimi on Saara) ja Saara oli siis aluksi todella mukava, hänelle pystyi kertomaan kaikkea, ja hän oli samanlainen kuin minä. Mutta nyt tutustuin taas uuteen tyttöön (hän voi olla vaikka Veera) ja siis sen jälkeen kun tutustuin uuteen tyttöön, joka on minun ja saaran rinnakkaisluokalla, saara on käyttäytynyt erilailla. Olen aika vähän Veeran kanssa, mutta ainakun olen, niin Saara katsoo meitä vihaisesti. Ja parikertaa saara on ollut sillei ''Mihis sä nyt sen Veeran jätit??'' vihaisesti, kun tulen hänen luokseen. Ja sitten Saara on kanssa sanonut lähaikoina kaikkea, ''Mihis Veera jäi?'' , ''Onko Veera kipee, ku et kerran oo senkaa'' Ja kaikkea todella törkeää. Tänään hän vielä tönäisi minua koulussa, sen jälkeen kun oli sanonut että ''Mihis Veera jäi''.
Se ei ole yhtään kivaa, kun Saara kokoajan kettuilee, eikä halua että olen Veeran kanssa. Saara kanssa aina haukkuu minua ja veeraa muille ystävilleni, kun emme ole veeran kanssa lähistöllä. Mitä voisin tehdä tälle asialle? Koska ei se ole oikein, että en saisi olla muiden kun saaran kanssa. Onko tämä jatkuva kettuileminen, seläntakana haukkuminen, ja töniminen jo kiusaamista. Olemme hieman yrittäneet puhua Veeran kanssa saaralle, mutta se ei ole onnistunut..Emme halua kertoa veeran kanssa opettajalle, koska muuten saara suuttuu meille, ja haukkuu meitä vain lisää..Kuraattorille ajattelimme mennä, mutta juorut kulkevat todella nopeasti meidän koulussa, ja saara saisi varmasti tietää siitä että olemme keskustelleet kuraattorin kanssa, ja siitä saara vasta suuttuisi.. Ja jos saara suuttuu, hän kertoo kaikki salaisuuteni kaikille, joten en sitäkään halua.....Toivon että luette tämän kunnolla, koska parilla edellisellä kerralla kun olen tänne kirjoittanut, ette ole ymmärtänyt kaikkea oikein, ja sitten olen saanut väärän vastauksen. Ja vielä semmoinen juttu että lähetin ehkä viikko sitten tänne semmoisen kysymyksen , jossa kysyin kaikkea masennukseen liityvää, ja siinä luki että kysymykseni on vastaanotettu, ja sen jälkeen luki vielä että kysymys on lähetetty eteenpäin, mutta nyt kysymys on kokonaan hävinnyt ainakin minulta.. :( ääää:((

Specialungdomsinformatören Susanna Vastaa
Nuorisotiedottaja Jenny Vastaa
07.11.2014
Hei!
Onpas nyt ikävä tilanne kun Saara on alkanut käyttäytyä niin erilaisesti kuin aiemmin. On silti hienoa, että välität niin paljon teidän kaikkien ystävyydestä, että haluat korjata tilanteen. Kertomasi perusteella Saara saattaa olla vähän kateellinen sitä, että olet löytänyt toisenkin ystävän, Veeran. Jos olet aikaisemmin ollut vain Saaran kanssa, hän saattaa kokea itsensä ulkopuoliseksi nyt kun Veerakin on mukana -vaikka olettekin yhdessä yrittäneet jutella hänelle asiasta. Mikään ei tietenkään oikeuta Saara kiusaamaan teitä. Jos sinä koet, että Saaran käyttäytyminen on ikävää, on se kiusaamista. Luuletko, että Saara kuuntelisi sinua paremmin jos juttelisit hänen kanssaan kahdestaan?
Ymmärsimme, että haluaisit kuitenkin olla Saaran ystävä ja ottaa hänet mukaan kaikkiin tekemisiisi. Ehkäpä Saaran pitäisi saada kuulla sinulta, että se, että sinulla on muita ystäviä ei tarkoita sitä, että hän ei enää olisi yhtä tärkeä kuin ennen. Saaran käytös voi tietenkin johtua jostain muustakin, ehkä hänellä on muita huolia, jotka painavat mieltä. Voi olla, että hän kaipaa kuuntelijaa.
Ymmärrämme täysin, että kuraattorille meneminen voi olla hankalaa siksi, että jutut saattavat levitä muille– kuraattori ei saa ilman oppilaann suostumusta puhua oppilaan asioista muille (paitsi jos on erittäin vakava tilanne kyseessä). Oletteko ajatelleet, että soittaisitte kuraattorille ensin kun kukaan ei ole kuulemassa, ja yrittäisitte sopia tapaamisen niin että kukaan ei huomaisi kun käytte hänen luonaan. Voitte varmasti kertoa kuraattorille jo puhelimessa, että ette halua muiden tietävän asiaanne –hän ymmärtää sen kyllä. Joskus tällaiset tilanteet selviävät kun joku vähän ulkopuolinen, kuitenkin luotettava aikuinen, on mukana selvittämässä sitä.Toivoisimme, että saatte välinne kuntoon ja voitte taas olla yhtä hyvää pataa kuin ennenkin olitte.
Oman koulusi kuraattorin puhelinnumero löytyy esimerkiksi kotikuntasi nettisivuilta tai koulusi nettisivuilta.
Jos sinua vielä mietityttää jokin asia, voit tietenkin kirjoittaa meille vielä uudestaan.
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny ja erityisnuorisotiedottaja Susanna
7.11.2014
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi! Olemme saaneet sen ja vastaamme siihen pian.
Edellinen kysymyksesi on vastaanotettu ja se pitäisi kyllä löytyä täältä Decibelin sivuilta. Kokeile laittaa oikean yläkulman hakuruutuun vaikka kysymyksesi otsikko. Voi myös tehdä tarkemman haun Kysy pois! -otsikon alta, klikkaamalla kysymykset ja vastaukset. Nyt on ollut vähän ruuhkaa kysymysten kanssa, mutta kaikkiin vastataan kyllä, emmekä ole unohtaneet sinua! Toivottavasti jaksat odotella vielä vähän aikaa jos et vielä ole saanut kysymykseesi vastausta.
Terveisin nuorisotiedottaja Jenny